2009 වසරේ මැයි මාසයේ මුල් සතිය මා ගත කළේ සෙටිටිකුලම් ඩොලර් ෆාම් අනාථ කඳවුරු වල ය. ඒ වන විට ද ම්ලේචීඡ කොටි ත්රස්තවාදීන්ගේ ග්රහණයේ සිටි ලක්ෂ තුනක පමණ අහිංසක ජනතාව මුදවා ගැනීම පිණිස මිනිස් ඉතිහාසයේ ඉන් පෙර පැවති කිසිම යුද්ධයක දී නො ඇසූ විරූ ආකරයේ මානුෂික මෙහෙයුමක් ක්රිරයාත්මක වෙම්න් පැවතිනි. වීරෝදාර රණ විරුවන් විසින් මුදවාගනු ලැබූ අහිංසක ජනතාව සිය දරු දැරියන් ද සමඟ දස දහස් ගණනින් දිනපතා ම අවතැන් කඳවුරු වෙතට පැම්ණෙම්න් සිටිය හ. කඳවුරුවල අහිතකර තත්වය පිළිබඳ ව මහා ප්රචාරයක් ඒ වන විට ද ඊනියා නිදහස් ජාත්යන්තර මාධ්යය විසින් ලොව පුරා දියත් කර තිබුනි. සරණාගතයින් දස දහස් ගණනින් පැමිණෙම්න් සිටියේ සංචාරක නිවාස හෝ ලැගුමි හල් හෝ සොයා ගෙන නොව, ජීවිතය සොයා ගෙන ය. ඔවුනට එය නොමසුරුව ලැබුනි. ඔවුනට ජීවිතය ලබා දුන්නේ ඔවුන් ව ප්රාණ ඇපකරුවන් ලෙසින් තබා ගෙන සිටි ත්රස්තවාදීන් නොව, ත්රස්තවාදීන්ගෙන් රට ඛෙිරා ගැනීමට දිවි හිම්යෙන් සටන් කළ වීරෝදාර රණ විරුවන් විසින් ම ය. අක්කර සිය ගණනක හිස් භූම් භාගය පුරා පැතිර තිබුනු තාවකාලික කුඩාරම් පෙළ ලොවට හඬ නඟා ප්රකාශ කළේ මෙම ජීවිත් වීමේ අයිතිය සරැකීම පිළිබඳ ව උදාර පණිවුඩය යි. මෙ රට සැබෑ ආශ්්චර්යයේ සත්ය කතාව මා ඇසුවෙිි දුටුවෙි අධිවෙිගී මාර්ග, ගුවන් තොටුපළ හා වරාය නගර ව්යාපෘති තුළ නොව, මෙසේ අසරණව පෑම්ණි ලක්ෂ සංඛ්යාත ජනතාවකගේ ජීවිත් වීමේ අයිතිය තහවරු කරදුන් තාවකාලික කුඩාරම් පෙළ තුළ දී ය.
මේ මා ඇසූ කතන්දරයයි.
එම මව කඳවුරේ වෛද්ය සායනය වෙත පැම්ණ සිටියේ සිය පුතුගේ බිළිඳු දියණිය ද සමඟ ය. ඇය සමඟ සංවාදය පහසු වූයේ කලක් කොළඹ ජීවත් වූ ඇයට ඉතා හොඳින් සිංහල කතා කිරීමට හැකි වීම නිසා ය. මානුෂීය මෙහයුම් කි්රයාත්මක වෙම්න් පැවැති එම වකවානුවෙි දී ඇය සිය කුළුඳුල් ම්නිබ්රිය පිළිගැනීමට සූදානම් වෙම්න් සිටියා ය. ඇති විය හැකි අවදානම් සහගත තත්වය හොඳින් තේරුම් ගෙන සිටි ඔි ඔිනෑම හදිසි අවස්ථාවක ට මුහුණ දීම සඳහා දරු ප්රසූතිය සඳහා අවශ්ය වූ සියළුම කළමනා රැස් කර ගත්තා ය. රණ විරුවන් පුදුමාතලන් රෝහල ත්රස්තයින්ගෙන් මුදවා ගන්නා විට තරුණ මව සිය කුළුඳුල් දියණිය බිහි කිරීමට ප්රසව වෙිදනාවෙන් පෙළෙම්න් සිටියා ය. පළා යම්න් සිටි ත්රස්තවාදීන්ගේ දැඩි ප්රහාරයන්ට මුහුණ දෙම්න් රණ විරුවෝ රෝහල තුළ සිටි පිරිස හැකි ඉක්මණින් මුදවා ගැනීමේ ඒකායන අරමුණෙන් දැඩි උත්සාහයක යෙදී සිටියෝ ය. රෝහල් ආලින්දයක තනියෙන් ම සිය ලේලිය ගේ ප්රසූතිය ට වින්නඹුකම් කරම්න් සිටි ඇය ඔවුන් ඛෙිරා ගැනීමට පැම්ණි රණ විරුවන් වළකා ලී ය. තම ලේලිය කුළුඳුල් දරුවා නිරුපද්රිතව බ්හි කරන තුරු ඔවුන් හා එකතු විය නොහැකි බව ඇය හඬා වැටෙම්න් ඔවුනට පැහැදිලි කළා ය. සොල්දාදුවෝ :රණ විරුවෝ- ඔවුන් හැරදමා නො ගියෝ ය. ඔවුහු මෙලොව අසිරිය දැක ගැනීමට වැරදරමින් සිටි එA අසිරිමත් නූපන් දරුවා ගේ මව වටා ආරක්ෂක වළල්ලක් සේ සිට සතර අතට වෙඩි තබම්න් වියරු ත්රස්තයන්ගෙන් ඇය ව මුදා ගත්තෝ ය. ඔවුහු ජීවිතයේ කිසි ම දිනක දැක නොතිබුනු එA අසරණ මව සහ දරුවා රැක ගැනීම වෙනුවෙන් ඔවුනට පි්රය වූ සෑම දෙයක් ම කැප කිරීමට සැදී පැහැදී සිටිය හ. සියල්ල නිම වූ පසු මව ද දරුවා ද නිරුපද්රිතව කලපුව හරහා ආරක්ෂිත ස්ථානයකට ගෙන ඒමට ද උදවු කළ එම වීරෝදාර රණවිරු දරුවන් සිහි වී ඇය මා ඉදිරයේදී ම දොහොත් බැඳ ඔවුනට ආශීර්වාද කළා ය. එA එම දැරියගේ ජීවත් වීමේ අයිතිය රැක දුන් ආශ්චර්යයේ කතාවයි. එම ළදැරියගේ පමණක් නොව මර බ්යෙන් එම කඳවුරු වලට පැම්ණෙම්න් සිටි ත්රස්තවාදය නිසා උපන් බ්මේ සරණාගතයන්ව බවට පත් ව සිටි ලක්ෂ සංඛ්යත ජනතාවකගේ ජීවත් වීමේ අයිතිය ද ඔවුහු සුරැකිය හ. ශ්රේෂ්ඨ රාජ්ය තන්ත්රිකයෙකු හා ඔහුගේ සන්නද්ධ හමුදාවන් විසින් කෝටි දෙකක ජනතාවකගේ බ්යෙන් සැකෙන් තොරව ජීවත් වීමේ අයිතිය සුරක්ෂිත කළ ආශ්චර්යයේ කතාන්දරය මෙය යි.
මේ ආශ්චර්යයේ කතන්දරය ඇසූ දුටු බටහිරයෝ වියරු වැටුන හ. ඔවුන් විසින් කාලයක් තිස්සේ කි්රයාත්මක කරගෙන ආ ලොව බටහිර නොවන සියළු සභ්යත්වයන් විනාශ කර දැමීම සඳහා යොදා ගන්නා ලද ත්රස්ත ව්යාපාරයන් අතර වූ ශක්තිමත් ම සංචිධානයක් වූ කොටි ව්යාපාරය මෙසේ සුණු විසුණු කර දැමීම ඔවුන් මෑත ඉතිහාසයේ ලද විශාලතම පසුබෑම විය. වියටිනාමය, ඇෆ්ගනිස්ථානය, ඉරාකය වැනි රටවල් වල දී අහිංසකයන් ම්ලේචිඡ ලෙස ඝාතනය කරම්න් යුද වැදුනු ඔවුනට මානුෂීය මෙහෙයුමක සැබෑ අර්ථය තේරුම් ගැනීමට තරමි ප්ර«වක් උරුම කරගත හැකි සභ්යත්වයක් තුළ වැඩුනු චින්තනයක් නොතිබුනි. ලෝකයේ යුද ඉතිහාසය තුළ මිලේචිඡත්වය පමණක් ප්රගුණ කර සිටි බටහිරයන්ට කොටි ත්රස්තවාදය හොඳින් තේරුමි ගැනීමේ අපහසුවක් නො වී ය. ඒ ගැන පරීක්ෂණ පැවැත්වීමට ද ඔවුනට උවමණාවක් නොතිබ්නි. ඔවුන්ට මානුෂීය මෙහෙයුමි ගැන පමණක් පරීක්ෂණ පැවැත්වීමට අවශ්ය වූ යේ එබැවිනි. ඒ ඉදිරි අනාගතයේ දී වෙනත් කිසිම ඊනියා කුඩා රාජ්යයක රාජ්ය නායකයෙකුට ඔවුන් විසින් නිර්මාණය කරන ලද ත්රස්තවාදී ව්යාපාරයකට විරුද්ධ නො වීම සඳහා පාඩමක් ඉගැන්වීමටයි. ඒ ඔවුනට අවනත නොවන කුඩා රටක ජනතවට ජීවත් වීමේ අයිතිය නොතකන බටහිර රටවල මානව හිමිකමි පිළිබඳ පණිවුඩයේ සැබෑ ස්වරූපය යි. වසර දෙදහස් නමය සිට අද දක්වා ද නොනැවතී කි්රයාත්මක වන මේ වීරෝධාර රාජ්ය නායකයා සහ රණවිරුවන් කොටු කර ගැනීමේ ව්යාපෘතියේ යටි මෙන් ම උඩු අරමුණ ද මෙය යි. ඔවුහු මේ සඳහා ඔවුනට හැකි අයුරෙන් චිදේශීය මෙන් ම දේශීය බලවෙිග ද යොදා ගනිති.
මේ මෙහෙයුම සඳහා අවශ්ය දේශීය බලවෙිගයන් අප රට තුළින් ම සොයා ගැනීම එතරම් අපහසු නොවූයේ් යටත් විජිතවාදීන් චිසින් ම අප පිට පටවන ලද අධ්යාපන මොඩලය අප විසින් තවමත් කර පින්නා ගෙන සිටින බැවිනි. අනගාරික ධර්මපාල තුමා චිසින් මීට සියවසකට පෙර මෙම අධ්යාපන ක්රමය හඳුන්වා දීමට පාවිචිචි කරන ලද ස්ථිර පදනමක් නොමැති අවජාතක අධ්යාපනය : ( A bastard education without solid foundation)- යන යෙදුම ම මෙම අධ්යාපනයේ සැබෑ ස්වරූපය තේරුම් ගැනීමට ප්රමාණවත් වෙතැයි මම සිතම්. මෙවන් වූ අධ්යාපනයක් මඟින් තමන්ගේ උරුමයට, සභ්යත්වයට, සංස්කෘතියට වඩා පරගැති බවට පි්රය කරන කළු සුද්දන් පිරිසක් ද බිහි වීම වළක්වා ගැනීම අපහසු ය. අද ප්රශ්නය වී ඇත්තේ ධර්මපාල තුමා අනාවැකි පළකළ අයරු කළු සුද්දන් දෙතුන් දහසක් නොව ලක්ෂ ගණනක් බ්හි වී සිටීම ය. උගතුන් මෙන් පෙනී සිටීන මොවුන් මේ වන විට රටෙි සෑම ක්ෂෙත්රයක් තුළට ම ව්යාප්ත වී ඇති අතර ජාතිකත්වයෙන් තොර වීම නිසා ම ඔවුනට මා මුලින් කී ආශ්චර්යයේ කතාව නොතේරේ. ඒ පර සිරිත් උසස් කර දක්වන ලද අධ්යාපනයක් මඟින් ඔවුන් උරුම කර ගන්නා ලද දීන මානසිකත්වය නිසා ය. මෙ රට ත්රස්තවාදය පරාජය කිරීම නිසා බ්යෙන් සැකෙන් තොර ව ජීවත් වන මොවුන් ගේ අනුකාරක මනස් යහපාලනය, මාධ්ය නිදහස, මානව අයිතීන් වැනි විසි වන සියවසේ ප්රචලිත වූ බටහිර සංකල්පයන් අවිවාදයෙන් පිළි ගැනීමට සැදී පැහැදී තිඛෙි. ඔවුන් නොදන්නා දෙය නම් මෙම සටන් පාඨ හැටෙි දශකයේ සිට ම ලොව සමාජවාදී කඳවුර අස්ථාවර කිරීම සඳහා බටහිර රටවල් රාජ්ය නොවන සංචිධාන හරහා යොදා ගන්නා ළද සංකල්පයන් ම බව ය. විසිඑක් වන සියවසේ දී අප පසු කරම්න් සිටින්නේ බටහිර ජාතීන් විසින් තමන්ට අවනත නොවන රාජ්යයන් විනාශ කිරීම සඳහා කෙළින් ම ත්රස්තවාදය යොදා ගන්නා අවධියකි. චිසි එක් වැනි සිය වසේ දී ත්රස්තවාදය විනාශ කර කුඩා රාජ්යයක් තුළ සියළු ජාතීන්ගේ ජීවත් වීමේ අයිතිය රැක දුන් රාජ්ය නායකයකුට එරෙහිව ඔවුනට මෙම පැරණි සටන් පාඨ ම යොදා ගත හැකි වීම නම් අදවන විට මෙ රට ම වෙලාගෙන ඇති දීන මානසිකත්වයේ කදිම පිළිබිඹුවකි.
අප තවමත් මනසින් බටහිර යටත් විජිත චින්තනයෙන් ම්දී නොමැත. එA බව තේරුම් ගන්නා තුරු ම අපට මෙම දීන මානසිකත්වයෙන් ගැලවීමට ද අපහසු වනු ඇත. චිනුවා ඇචිඛෙි නම් වූ පුරෝගාම් අපි්රකානු සාහිත්යකරුවා ගේ මෙම අදහස් අප අද ද මුහුණ දෙන මෙම මානසික අතෝරය පීළිබඳ ව යම් අවබෝධයක් ලබා ගැනීමට උපකාර වෙතැ යි සිතම්. චිනුවා ඇචිඛෙි නයිජීරියාවෙි ජීවත් වූයේ යටත් විජිත සමයේදී ය. වැඩෙන වියේ දී ත්රාසජනක කතා කියවීමට පටන් ගත් ඇචිඛෙි ට තමා ගත යුත්තේ ම්ලේචිඡයන්ගේ පැත්ත ද නොඑසේනම් ඔවුනට එරෙහි වන ‘ශිෂ්ට සම්පන්න‘ සුදු ම්නිසුන්ගේ පැත්ත දැයි තීරණය කළ නොහැකි විය. ඔහු ම සඳහන් කරන අයුරු ර්ණමම අවි«නිකව ම සුදු ම්නිසුන්ගේ පැත්ත ගත්තෙම්. ඔවුන් ඉතා හොඳ විය. දක්ෂ වී ය. බුද්ධිමත් චිය. සෙස්සන් එසේ නො වී ය. ඔවුන් මුග්ධ මෙන් ම අවලස්සණ ද විය. තමන්ගේ ම කතන්දර නොමැති වීමේ ඇති අවදානම මම තේරුම් ගත්තෙම්. සිංහයාට ඔවුන්ගේ ම කතන්දරය කිව හැකි කතන්දර කරුවන් නිර්මාණය කර ගන්නා තුරු දඩයක්කරුවාගේ කතාව දඩයක්කාරයන්ගේ කතා කරුවන් විසින් වර්ණනා කරනු ඇත.” මෙම වටිනා පිරුළ තේරුම් ගැනීමත් සමඟ ම ය චිනුවා ඇචිඛෙිට සිංහයාගේ කතන්දරය කීමට දැඩි උවමනාවක් ඇති වූයේ. ‘‘Things fall apart’’ නම් වු විශිෂ්ට නිර්මාණය ඇචිඛෙ විසින් සිංහයාගේ කතාව කීමට ගත් උත්සාහය යි. (මෙම කෘතිය මුහුද ගොඩ ගලා යනුවෙන් සිංහලට පරිවර්තනය කරණු ලැබ ඇත) සිංහයන්ගේ සැබෑ කතාව අප අප කීීව ද නොකීව ද (අ)ශිෂ්ට සම්පන්න සුදු මිනිස්සු පුදුමාතලන් රණවිරුවන් ම්ලේචීඡයන්, ස්තී්ර දූෂකයින් සමූල ඝාතකින් ලෙස හංවඩු ගසනු ඇත. කවදත් සුදු මහත්තුරුන් ගේ හැටි එහෙම ය. අවාසනාව මේ චෝදනා පිළිගන්නා එA ගැන පරීක්ෂණ පැවැත්වීමට සැදී පැහැදී සිටිනා කළු සුද්දන් ලක්ෂ ගණනින් මෙර ට බෝ වී හා බෝ වෙමින් තිබීම යි.
මා මේ කියූ කතන්දරයේ යුද ගිනි දැල් මැද පුදුමාතලන් රෝහලේ උපන් එම දැරිය දැන් බ්යෙන් සැකයෙන් තොරව නිදහසේ සරන සමනලියක සේ සිය යහළු යෙහෙළියන් ද සමඟින් පාසැලට පිය නඟනවා යනු ඇත. ඇය පමණක් නොව මෙරට සියළු දරු දැරියන් අද දින නිදහසේ පාසැල වෙත පිය නගන්නේත් ඔවුන් ගේ මවුපියන් බියෙන් සැකෙන් තොරව හුස්මක් කටක් ගන්නේත් මෙරට හිටපු රාජ්ය නායකයා සහ වීරෝදාර රණ විරුවන් විසින් ඔවුන්ගේ ජීවත් වීමේ අයිතිය රැක දුන් බැවිනි. අප වෙත උදා කර දෙන ලද ජීවත් වීමේ අරුමයේ සැබෑ උරුම කරුවන් වන ඇයගේ පරම්පරාවෙී දරු දැරියන් අද දිනයේ දී මේ විඳින සැබෑ නිිදහස ඔවුන් වෙනුවෙන් සුරැකිය යුතු ම ය. ප්රජාතන්ත්රවාදය සුරැකීම, මාධ්ය නිදහස, යහපාලනය, මානව අයිතීන් වැනි යල් පැන ගිය විසිවැනි සියවසේ බොල් සටන් පාඨ යොදා ගනිම්න් එය ඔවුනට අහිම් කිරීමට කිසිවෙකුට හෝ ඉඩ දිය නොහැක. එපමණක් ද නොව මෙම ආශ්චාර්යේ සැබෑ නිර්මාණ කරුවන් වූ හිටපු ජනාධිපති තුමා ආරක්ෂක ලේකම් ඇතුළු රණවිරුවන්ගේ ගෞරවය, අභිමානය විනාශ කිරීමට හෝ ලඝු කිරීමට හෝ කිසිවෙකුටත් ඉඩ දිය යුතු නොවෙි. මෙම ආශ්චර්යයේ උරුමය හා එහි නිර්මාණකරුවන් දිවි හිම්යෙන් මෙරට ළමා පරපුර වෙනුවෙන් රැක ගැනීම මෙන් ම ආශ්චර්යයේ විශ්ම්ත කතන්දරය ලොවට හඬ නඟා කීම ද මෙම යුගයේ ජීවත්වන අප විසින් ඉටු කළ යුතු මහා සමාජ මෙහෙවර යි. වාර්ෂික ලෝක ලමා දිනය සමරණ මේ මෙහොතේ දී මෙරට වර්තමාන හා අනාගත ලමා පරපුර වෙනුවෙන් අප උරදිය යුතු මාහැඟි කාර්ය හාරය එය යි.
-විශේෂඥ වෛද්ය වසන්ත දේවසිරි
2015/10/01 :ලෝක ලමා දිනයේ දී ය.
යුතුකම සංවාද කවය
මේ මා ඇසූ කතන්දරයයි.
එම මව කඳවුරේ වෛද්ය සායනය වෙත පැම්ණ සිටියේ සිය පුතුගේ බිළිඳු දියණිය ද සමඟ ය. ඇය සමඟ සංවාදය පහසු වූයේ කලක් කොළඹ ජීවත් වූ ඇයට ඉතා හොඳින් සිංහල කතා කිරීමට හැකි වීම නිසා ය. මානුෂීය මෙහයුම් කි්රයාත්මක වෙම්න් පැවැති එම වකවානුවෙි දී ඇය සිය කුළුඳුල් ම්නිබ්රිය පිළිගැනීමට සූදානම් වෙම්න් සිටියා ය. ඇති විය හැකි අවදානම් සහගත තත්වය හොඳින් තේරුම් ගෙන සිටි ඔි ඔිනෑම හදිසි අවස්ථාවක ට මුහුණ දීම සඳහා දරු ප්රසූතිය සඳහා අවශ්ය වූ සියළුම කළමනා රැස් කර ගත්තා ය. රණ විරුවන් පුදුමාතලන් රෝහල ත්රස්තයින්ගෙන් මුදවා ගන්නා විට තරුණ මව සිය කුළුඳුල් දියණිය බිහි කිරීමට ප්රසව වෙිදනාවෙන් පෙළෙම්න් සිටියා ය. පළා යම්න් සිටි ත්රස්තවාදීන්ගේ දැඩි ප්රහාරයන්ට මුහුණ දෙම්න් රණ විරුවෝ රෝහල තුළ සිටි පිරිස හැකි ඉක්මණින් මුදවා ගැනීමේ ඒකායන අරමුණෙන් දැඩි උත්සාහයක යෙදී සිටියෝ ය. රෝහල් ආලින්දයක තනියෙන් ම සිය ලේලිය ගේ ප්රසූතිය ට වින්නඹුකම් කරම්න් සිටි ඇය ඔවුන් ඛෙිරා ගැනීමට පැම්ණි රණ විරුවන් වළකා ලී ය. තම ලේලිය කුළුඳුල් දරුවා නිරුපද්රිතව බ්හි කරන තුරු ඔවුන් හා එකතු විය නොහැකි බව ඇය හඬා වැටෙම්න් ඔවුනට පැහැදිලි කළා ය. සොල්දාදුවෝ :රණ විරුවෝ- ඔවුන් හැරදමා නො ගියෝ ය. ඔවුහු මෙලොව අසිරිය දැක ගැනීමට වැරදරමින් සිටි එA අසිරිමත් නූපන් දරුවා ගේ මව වටා ආරක්ෂක වළල්ලක් සේ සිට සතර අතට වෙඩි තබම්න් වියරු ත්රස්තයන්ගෙන් ඇය ව මුදා ගත්තෝ ය. ඔවුහු ජීවිතයේ කිසි ම දිනක දැක නොතිබුනු එA අසරණ මව සහ දරුවා රැක ගැනීම වෙනුවෙන් ඔවුනට පි්රය වූ සෑම දෙයක් ම කැප කිරීමට සැදී පැහැදී සිටිය හ. සියල්ල නිම වූ පසු මව ද දරුවා ද නිරුපද්රිතව කලපුව හරහා ආරක්ෂිත ස්ථානයකට ගෙන ඒමට ද උදවු කළ එම වීරෝදාර රණවිරු දරුවන් සිහි වී ඇය මා ඉදිරයේදී ම දොහොත් බැඳ ඔවුනට ආශීර්වාද කළා ය. එA එම දැරියගේ ජීවත් වීමේ අයිතිය රැක දුන් ආශ්චර්යයේ කතාවයි. එම ළදැරියගේ පමණක් නොව මර බ්යෙන් එම කඳවුරු වලට පැම්ණෙම්න් සිටි ත්රස්තවාදය නිසා උපන් බ්මේ සරණාගතයන්ව බවට පත් ව සිටි ලක්ෂ සංඛ්යත ජනතාවකගේ ජීවත් වීමේ අයිතිය ද ඔවුහු සුරැකිය හ. ශ්රේෂ්ඨ රාජ්ය තන්ත්රිකයෙකු හා ඔහුගේ සන්නද්ධ හමුදාවන් විසින් කෝටි දෙකක ජනතාවකගේ බ්යෙන් සැකෙන් තොරව ජීවත් වීමේ අයිතිය සුරක්ෂිත කළ ආශ්චර්යයේ කතාන්දරය මෙය යි.
මේ ආශ්චර්යයේ කතන්දරය ඇසූ දුටු බටහිරයෝ වියරු වැටුන හ. ඔවුන් විසින් කාලයක් තිස්සේ කි්රයාත්මක කරගෙන ආ ලොව බටහිර නොවන සියළු සභ්යත්වයන් විනාශ කර දැමීම සඳහා යොදා ගන්නා ලද ත්රස්ත ව්යාපාරයන් අතර වූ ශක්තිමත් ම සංචිධානයක් වූ කොටි ව්යාපාරය මෙසේ සුණු විසුණු කර දැමීම ඔවුන් මෑත ඉතිහාසයේ ලද විශාලතම පසුබෑම විය. වියටිනාමය, ඇෆ්ගනිස්ථානය, ඉරාකය වැනි රටවල් වල දී අහිංසකයන් ම්ලේචිඡ ලෙස ඝාතනය කරම්න් යුද වැදුනු ඔවුනට මානුෂීය මෙහෙයුමක සැබෑ අර්ථය තේරුම් ගැනීමට තරමි ප්ර«වක් උරුම කරගත හැකි සභ්යත්වයක් තුළ වැඩුනු චින්තනයක් නොතිබුනි. ලෝකයේ යුද ඉතිහාසය තුළ මිලේචිඡත්වය පමණක් ප්රගුණ කර සිටි බටහිරයන්ට කොටි ත්රස්තවාදය හොඳින් තේරුමි ගැනීමේ අපහසුවක් නො වී ය. ඒ ගැන පරීක්ෂණ පැවැත්වීමට ද ඔවුනට උවමණාවක් නොතිබ්නි. ඔවුන්ට මානුෂීය මෙහෙයුමි ගැන පමණක් පරීක්ෂණ පැවැත්වීමට අවශ්ය වූ යේ එබැවිනි. ඒ ඉදිරි අනාගතයේ දී වෙනත් කිසිම ඊනියා කුඩා රාජ්යයක රාජ්ය නායකයෙකුට ඔවුන් විසින් නිර්මාණය කරන ලද ත්රස්තවාදී ව්යාපාරයකට විරුද්ධ නො වීම සඳහා පාඩමක් ඉගැන්වීමටයි. ඒ ඔවුනට අවනත නොවන කුඩා රටක ජනතවට ජීවත් වීමේ අයිතිය නොතකන බටහිර රටවල මානව හිමිකමි පිළිබඳ පණිවුඩයේ සැබෑ ස්වරූපය යි. වසර දෙදහස් නමය සිට අද දක්වා ද නොනැවතී කි්රයාත්මක වන මේ වීරෝධාර රාජ්ය නායකයා සහ රණවිරුවන් කොටු කර ගැනීමේ ව්යාපෘතියේ යටි මෙන් ම උඩු අරමුණ ද මෙය යි. ඔවුහු මේ සඳහා ඔවුනට හැකි අයුරෙන් චිදේශීය මෙන් ම දේශීය බලවෙිග ද යොදා ගනිති.
මේ මෙහෙයුම සඳහා අවශ්ය දේශීය බලවෙිගයන් අප රට තුළින් ම සොයා ගැනීම එතරම් අපහසු නොවූයේ් යටත් විජිතවාදීන් චිසින් ම අප පිට පටවන ලද අධ්යාපන මොඩලය අප විසින් තවමත් කර පින්නා ගෙන සිටින බැවිනි. අනගාරික ධර්මපාල තුමා චිසින් මීට සියවසකට පෙර මෙම අධ්යාපන ක්රමය හඳුන්වා දීමට පාවිචිචි කරන ලද ස්ථිර පදනමක් නොමැති අවජාතක අධ්යාපනය : ( A bastard education without solid foundation)- යන යෙදුම ම මෙම අධ්යාපනයේ සැබෑ ස්වරූපය තේරුම් ගැනීමට ප්රමාණවත් වෙතැයි මම සිතම්. මෙවන් වූ අධ්යාපනයක් මඟින් තමන්ගේ උරුමයට, සභ්යත්වයට, සංස්කෘතියට වඩා පරගැති බවට පි්රය කරන කළු සුද්දන් පිරිසක් ද බිහි වීම වළක්වා ගැනීම අපහසු ය. අද ප්රශ්නය වී ඇත්තේ ධර්මපාල තුමා අනාවැකි පළකළ අයරු කළු සුද්දන් දෙතුන් දහසක් නොව ලක්ෂ ගණනක් බ්හි වී සිටීම ය. උගතුන් මෙන් පෙනී සිටීන මොවුන් මේ වන විට රටෙි සෑම ක්ෂෙත්රයක් තුළට ම ව්යාප්ත වී ඇති අතර ජාතිකත්වයෙන් තොර වීම නිසා ම ඔවුනට මා මුලින් කී ආශ්චර්යයේ කතාව නොතේරේ. ඒ පර සිරිත් උසස් කර දක්වන ලද අධ්යාපනයක් මඟින් ඔවුන් උරුම කර ගන්නා ලද දීන මානසිකත්වය නිසා ය. මෙ රට ත්රස්තවාදය පරාජය කිරීම නිසා බ්යෙන් සැකෙන් තොර ව ජීවත් වන මොවුන් ගේ අනුකාරක මනස් යහපාලනය, මාධ්ය නිදහස, මානව අයිතීන් වැනි විසි වන සියවසේ ප්රචලිත වූ බටහිර සංකල්පයන් අවිවාදයෙන් පිළි ගැනීමට සැදී පැහැදී තිඛෙි. ඔවුන් නොදන්නා දෙය නම් මෙම සටන් පාඨ හැටෙි දශකයේ සිට ම ලොව සමාජවාදී කඳවුර අස්ථාවර කිරීම සඳහා බටහිර රටවල් රාජ්ය නොවන සංචිධාන හරහා යොදා ගන්නා ළද සංකල්පයන් ම බව ය. විසිඑක් වන සියවසේ දී අප පසු කරම්න් සිටින්නේ බටහිර ජාතීන් විසින් තමන්ට අවනත නොවන රාජ්යයන් විනාශ කිරීම සඳහා කෙළින් ම ත්රස්තවාදය යොදා ගන්නා අවධියකි. චිසි එක් වැනි සිය වසේ දී ත්රස්තවාදය විනාශ කර කුඩා රාජ්යයක් තුළ සියළු ජාතීන්ගේ ජීවත් වීමේ අයිතිය රැක දුන් රාජ්ය නායකයකුට එරෙහිව ඔවුනට මෙම පැරණි සටන් පාඨ ම යොදා ගත හැකි වීම නම් අදවන විට මෙ රට ම වෙලාගෙන ඇති දීන මානසිකත්වයේ කදිම පිළිබිඹුවකි.
අප තවමත් මනසින් බටහිර යටත් විජිත චින්තනයෙන් ම්දී නොමැත. එA බව තේරුම් ගන්නා තුරු ම අපට මෙම දීන මානසිකත්වයෙන් ගැලවීමට ද අපහසු වනු ඇත. චිනුවා ඇචිඛෙි නම් වූ පුරෝගාම් අපි්රකානු සාහිත්යකරුවා ගේ මෙම අදහස් අප අද ද මුහුණ දෙන මෙම මානසික අතෝරය පීළිබඳ ව යම් අවබෝධයක් ලබා ගැනීමට උපකාර වෙතැ යි සිතම්. චිනුවා ඇචිඛෙි නයිජීරියාවෙි ජීවත් වූයේ යටත් විජිත සමයේදී ය. වැඩෙන වියේ දී ත්රාසජනක කතා කියවීමට පටන් ගත් ඇචිඛෙි ට තමා ගත යුත්තේ ම්ලේචිඡයන්ගේ පැත්ත ද නොඑසේනම් ඔවුනට එරෙහි වන ‘ශිෂ්ට සම්පන්න‘ සුදු ම්නිසුන්ගේ පැත්ත දැයි තීරණය කළ නොහැකි විය. ඔහු ම සඳහන් කරන අයුරු ර්ණමම අවි«නිකව ම සුදු ම්නිසුන්ගේ පැත්ත ගත්තෙම්. ඔවුන් ඉතා හොඳ විය. දක්ෂ වී ය. බුද්ධිමත් චිය. සෙස්සන් එසේ නො වී ය. ඔවුන් මුග්ධ මෙන් ම අවලස්සණ ද විය. තමන්ගේ ම කතන්දර නොමැති වීමේ ඇති අවදානම මම තේරුම් ගත්තෙම්. සිංහයාට ඔවුන්ගේ ම කතන්දරය කිව හැකි කතන්දර කරුවන් නිර්මාණය කර ගන්නා තුරු දඩයක්කරුවාගේ කතාව දඩයක්කාරයන්ගේ කතා කරුවන් විසින් වර්ණනා කරනු ඇත.” මෙම වටිනා පිරුළ තේරුම් ගැනීමත් සමඟ ම ය චිනුවා ඇචිඛෙිට සිංහයාගේ කතන්දරය කීමට දැඩි උවමනාවක් ඇති වූයේ. ‘‘Things fall apart’’ නම් වු විශිෂ්ට නිර්මාණය ඇචිඛෙ විසින් සිංහයාගේ කතාව කීමට ගත් උත්සාහය යි. (මෙම කෘතිය මුහුද ගොඩ ගලා යනුවෙන් සිංහලට පරිවර්තනය කරණු ලැබ ඇත) සිංහයන්ගේ සැබෑ කතාව අප අප කීීව ද නොකීව ද (අ)ශිෂ්ට සම්පන්න සුදු මිනිස්සු පුදුමාතලන් රණවිරුවන් ම්ලේචීඡයන්, ස්තී්ර දූෂකයින් සමූල ඝාතකින් ලෙස හංවඩු ගසනු ඇත. කවදත් සුදු මහත්තුරුන් ගේ හැටි එහෙම ය. අවාසනාව මේ චෝදනා පිළිගන්නා එA ගැන පරීක්ෂණ පැවැත්වීමට සැදී පැහැදී සිටිනා කළු සුද්දන් ලක්ෂ ගණනින් මෙර ට බෝ වී හා බෝ වෙමින් තිබීම යි.
මා මේ කියූ කතන්දරයේ යුද ගිනි දැල් මැද පුදුමාතලන් රෝහලේ උපන් එම දැරිය දැන් බ්යෙන් සැකයෙන් තොරව නිදහසේ සරන සමනලියක සේ සිය යහළු යෙහෙළියන් ද සමඟින් පාසැලට පිය නඟනවා යනු ඇත. ඇය පමණක් නොව මෙරට සියළු දරු දැරියන් අද දින නිදහසේ පාසැල වෙත පිය නගන්නේත් ඔවුන් ගේ මවුපියන් බියෙන් සැකෙන් තොරව හුස්මක් කටක් ගන්නේත් මෙරට හිටපු රාජ්ය නායකයා සහ වීරෝදාර රණ විරුවන් විසින් ඔවුන්ගේ ජීවත් වීමේ අයිතිය රැක දුන් බැවිනි. අප වෙත උදා කර දෙන ලද ජීවත් වීමේ අරුමයේ සැබෑ උරුම කරුවන් වන ඇයගේ පරම්පරාවෙී දරු දැරියන් අද දිනයේ දී මේ විඳින සැබෑ නිිදහස ඔවුන් වෙනුවෙන් සුරැකිය යුතු ම ය. ප්රජාතන්ත්රවාදය සුරැකීම, මාධ්ය නිදහස, යහපාලනය, මානව අයිතීන් වැනි යල් පැන ගිය විසිවැනි සියවසේ බොල් සටන් පාඨ යොදා ගනිම්න් එය ඔවුනට අහිම් කිරීමට කිසිවෙකුට හෝ ඉඩ දිය නොහැක. එපමණක් ද නොව මෙම ආශ්චාර්යේ සැබෑ නිර්මාණ කරුවන් වූ හිටපු ජනාධිපති තුමා ආරක්ෂක ලේකම් ඇතුළු රණවිරුවන්ගේ ගෞරවය, අභිමානය විනාශ කිරීමට හෝ ලඝු කිරීමට හෝ කිසිවෙකුටත් ඉඩ දිය යුතු නොවෙි. මෙම ආශ්චර්යයේ උරුමය හා එහි නිර්මාණකරුවන් දිවි හිම්යෙන් මෙරට ළමා පරපුර වෙනුවෙන් රැක ගැනීම මෙන් ම ආශ්චර්යයේ විශ්ම්ත කතන්දරය ලොවට හඬ නඟා කීම ද මෙම යුගයේ ජීවත්වන අප විසින් ඉටු කළ යුතු මහා සමාජ මෙහෙවර යි. වාර්ෂික ලෝක ලමා දිනය සමරණ මේ මෙහොතේ දී මෙරට වර්තමාන හා අනාගත ලමා පරපුර වෙනුවෙන් අප උරදිය යුතු මාහැඟි කාර්ය හාරය එය යි.
-විශේෂඥ වෛද්ය වසන්ත දේවසිරි
2015/10/01 :ලෝක ලමා දිනයේ දී ය.
යුතුකම සංවාද කවය
www.yuthukama.com
ඔබේ මනාපය රට වෙනුවෙන් කැපවුනු යුතුකම සංවාද කවයේ ෆේස්බුක් පිටුවේ ලකුණු කරන්න. (Like us on facebook)
https://www.facebook.com/yuthukama
0 comments :
ෆේස්බුක් ගිණුමක් නොමැතිවත් මෙතනින් ඔබේ අදහස පළ කළ හැක .