මේක සිංහල රට කියලා තියෙන්නේ කොහේ දැයි උගත් නීතිඥයෙකු යැයි කියන තවත් උපාධි මල්ලකට ද හිමිකම් කියන විජේදාස රාජපක්ෂ ටයිකෝට් හැඳ සිංහලෙන් මාධ්ය සාකච්ඡාවක් පවත්වමින් ප්රශ්න කර සිටියේ ය. උගත්කම සහ බුද්ධිය යනු දෙකක් බවත් කිසියම් විෂයක් දැන ගත් පමණින් යමෙක් උගතෙකු මිස බුද්ධිමතෙකු නොවන බවත් ඒ ඊනියා උගත්කමට දීනකම ද පරගැතිකම ද එක් වූ පසු බලු නො වටින බව ද ඔහු මැනවින් අපට පෙන්වා දී තිබේ. තව ද තමන් වැනි උගතුන් සහ රූකඩයක් අතර වෙනසක් නැති බවත් ඔහු සිය ප්රකාශයෙන් සනාථ කර තිබේ. රූකඩය තවෙකෙකුගේ අතෙහි රැඳී නූලකින් නැටවෙන්නා සේ මේ ඊනියා උගතුන් අනුන්ගේ දැනුම නමැති නූලින් නැටවෙන හිස් පඹයින් ම පමණි. දෙමළ ජාතිවාදය ආරක්ෂා කරන අතර එය සිංහල ජාතිකත්වයට එරෙහිව පාවිච්චි කරන දාසලා දෙමළ ජාතිවාදයට ද ඒ ඔස්සේ බටහිරට ද දාසකම් කරති. දාසගේ කතාවේ අඩුව පුරමින් ද්රවිඩ ජාතික සන්ධාන මන්ත්රී පී. සෙල්වරාසා ලංකාවේ ආදීවාසින් දෙමළ ජනතාව බව උතුරේ පැවති උත්සවයක දී පවසා තිබේ. අවසානයේ දාස ලා රාසා ලා දෙමළ ජාතිවාදයට සහ දෙමළ ජාතිවාදයට ම සේවය කරන බව ජනතාව අවබෝධ කර ගත යුතු ය.
2011 වසරේ ජෝර්ජ් රාජ බයිබලයට වසර 400ක් පිරීම නිමිත්තෙන් ඔක්ස්ෆර්ඩ් විශ්විද්යාලයේ ප්රධාන දේශනය කරමින් බ්රිතාන්ය අග්රාමාත්ය ඩේවිඩ් කැමරන් කියා සිටියේ "අපේ රට (බ්රිතාන්යය) ක්රිස්තියානි රටක් බවත් එය කීමට අප කිසිසේත් බිය නොවිය යුතු" බවත් ය. (We are a Christian country and we should not be afraid to say so) මේ අවස්ථාවේ නැඟී සිට අගමැතිගේ ප්රකාශයට විරෝධය පළ කිරීමට හෝ එයට අභියෝග කිරීමටත් බ්රිතාන්ය ලිබරල් රටක් බවත් ඒ ලිබරල් රට බහු-සංස්කෘතික බවත් දාසලාට කියා දෙන ඔක්ස්ෆර්ඩ් උගතුන් කිසිවෙක් නැඟී සිටියේ නැත. ඔක්ස්ෆර්ඩ් සිසුන් නැඟී සිටියේ ද නැත. බ්රිතාන්ය දේශපාලකයින් ඊට එරෙහිව මහා සමාජ රැල්ලක් නිර්මාණය කළේ ද නැත. අවසානයේ සිදු වූයේ 2015 මැයි 8 ඔහු නැවත අගමැති ධූරයට බ්රිතාන්ය ජනතාව විසින් තෝරා පත් කර ගැනීම ය.
බටහිරින් පොම්ප කරන ඊනියා ලිබරල් මත ගෙඩි පිටින් ගිල වමාරමින් දාසකම් කිරීමට මිස දාසලා කිසිවක් නො දනිති. බ්රිතාන්යයේ වසර 1400ක පමණ ක්රිස්තියානි ඉතිහාසයක් ඇති හෙයින් ද ඔවුන්ගේ වටිනාකම් සහ හර පද්ධතිය බයිබලය සහ පල්ලිය මත පදනම් වී ඇති හෙයින් ද කැමරන්ගේ ප්රකාශය වැරදි යැයි කිව නො හැකි ය. එසේ නම් මහාචාර්ය රාජ් සෝමදේවයන්ගේ නවතම පර්යේෂණ අනුව ක්රි. පූ. 3 වන සියවසේ මහින්දාගමනයටත් පෙර එනම් වසර 2300කටත් වඩා පැරණි බෞද්ධ ඉතිහාසයක් ද ඊටත් වඩා පැරණි සිංහල ජාතිය පිළිබඳ ඉතිහාසයක් ද ඇති මේ රට සිංහල රට යැයි කීමට දාසලාගෙන් අවසර ගත යුතු ද? වසර දහස් ගණනක් හෙළදිව, සිංහලද්වීප යැයි විදේශිකයින් පවා හැඳින් වූ මේ රට සිංහල රට යැයි කීමට දාසයන්ගෙන් අවසර ගත යුතු ද? නීත්යානුකූල නොවන ආණ්ඩුවක ඒ නිසා ම නීත්යානුකූල නොවන ඇමතිකම් දරන දාසලා රටේ ඉතිහාසය විකෘති කරමින් මෙලෙස සිංහලයින්ට තර්ජනය කරමින් දෙමළ බෙදුම්වාදය වෙනුවවෙන් පෙනී සිටින්නේ නම් නිසි බලයක් මොවුනට ලැබුණහොත් සිංහලයින්ගේ අනාගතය කුමක් වේ ද?
දාසලා දාසකම් කරන ඊනියා ලිබරල්වාදය විසින් දැන් මේ රටේ ඉතිහාසය නො දන්නා පරපුරක් දැන් බිහි කර තිබේ. ඒ නො දන්නාකම ඔස්සේ සිංහල සමාජය තුළ දෙමළ බෙදුම්වාදය සුජාත කිරීමත් ඒ ඔස්සේ දාසලා ලවා දෙමළ ඊළම ලබා දීමත් මේ ඊනියා ලිබරල්වාදයන්හි අවසන් අරමුණය. එහෙයින් මේ රටේ ඉතිහාසය සහ සංස්කෘතිය සිංහලත්වයත් සමඟ බැඳී ඇති අයුරු සැකෙවින් වුව පෙන්වා දීම රටට හිතැති බුද්ධිමතුන්ගේ කාර්යභාර්ය වෙයි. රටට මෙවැනි අඳුරු පරාධීන සමයන් එළිය ලබා දුන්නේ ද ජන විඥානය පෝෂණය කළේ ද එවැනි බුද්ධිමතුන් විසිනි. එමෙන් ම මේ යල්පැන ගිය ලිබරල්වාදී අදහස් විසින් බටහිරට සංක්රමණය වූ මුස්ලිම් ජනතාවට ඊනියා ආගමික, සංස්කෘතික නිදහසේ නාමයෙන් බහු-සංස්කෘතිකවාදය ඔස්සේ ඒ රටවල මහා සංස්කෘතියට අනුගත වීමට තිබූ මං ඇහිරීමේ ප්රතිඵලය ලෙස මේ වන විට IS නමැති මිනිමරු කල්ලියට සෙබලුන් සපයන තිඹිරි ගෙය බවට පත්ව ඇත්තේ යුරෝපය බව අවධාරණය කළ යුතු ය. බටහිර රටවල වෙසෙන ඉස්ලාම් භක්තිකයින් සිය ගණනින් IS කල්ලිය වෙනුවෙන් සටන් කරනට බටහිරින් පළා යන්නේ ඔවුන්ගේ බහු-සංස්කෘතිකවාදය අසමත් සංකල්පයක් බව ඔවුන්ගේ දෙපා මූල ම පත් කර ඇති බවත් අපි අවධාරණය කරමු.
වසර දහස් ගණනක ඉතිහාසයක් ඇති මේ රට ඉතිහාසය පුරා විවිධ ජාතීන් විවිධ යුගවල විවිධ නම්වලින් හඳුන්වා තිබේ. පෙර පැවති ජනප්රවාද ඇසුරින් ක්රි. පූ. 5-4 සියවස්හි රචිත බව සැලකෙන රාමායනයෙහි මේ රට ලංකා (Lanka) යනුවෙන් හැඳන්වෙයි. බුදු රජුන් දවස ලංකාදීප (Lankadeepa), ලක්දිව(Lakdiva), ලක්බිම (Lakbima) යනුවෙන් හඳුන්වා තිබේ. විජය කුමාරයා දිවයින තම්බපන්නි (Tambapanni) යනුවෙන් නම් කර ඇත. විජය කුමාරයා ඇතුළු පිරිස සිංහ පරපුරකින් පැවත එන්නේය යන අර්ථයෙන් මහාවංශය මේ දිවයින සිංහලද්වීප (Sihaladeepa) ලෙස නම් කර තිබේ. මෙහි දී සිදුවන්නට ඇත්තේ 5 වැනි සියවසේ සිට වසර 1100කට එහා අතීතයක් පිළිබඳ ලියන මහානාම හිමි සිංහලද්වීප යන්නට යම් අර්ථකතනයක් දීමට උත්සාහ කිරීම විය හැකි ය.
අර්ථ ශාස්ත්රයෙහි මේ දිවයින පරසමුද්ර (Parasamudra) යනුවෙන් හඳුන්වා තිබේ. ඇතැම් ග්රීක ඉතිහාසඥයන් පලෙයිසිමුන්ඩු (Palaesimoundu) යනුවෙන් මේ දිවයින හඳුන්වා ඇත්තේ පරසමුද්ර යන සංස්කෘත නම අනුව විය යුතු ය. ඇතැම් ලේඛනවල ග්රීකයෝ මේ දිවයින සිමුන්ඩු (Simoundu) යනුවෙන් ද හඳුන්වා තිබේ. චන්ද්රගුප්ත රාජසභාවේ ග්රීක තානාපතිවරයා වූ මෙගස්තනිස් (Megasthenes) මෙන් ම ප්රථම ග්රීක භූගෝල විද්යාඥයා වූ එරටොස්තිනස් (Eratosthenes) මේ දිවයින හැඳින්වූයේ තම්බපන්නි දිවයින (Island of Taprobane) යනුවෙනි. පැරණි භාරතීයයෝ සිංහලද්වීප යන්නෙන් බිඳගත් සෙලෙදීබ (Sielediba) යනුවෙන් ද මේ දිවයින හැඳින්වූහ. එමෙන් ම සිංහල යන්නෙන් බිඳගත් සිලෙකේ (Sileke), සලිකේ (Salike) යන නම්වලින් ද ඔවුහු මෙරට හැඳින්වූහ. දෙමළ ජනතාව මේ දිවයින ඉලංකෙයි (Ilankai) යනුවෙන් මෙන් ම ඊළාම් (Eelam) යනුවෙන් ද හඳුන්වා තිබේ. ඊළාම් යන්නට මදුරප්පේලී මහතා ලියූ දෙමළ ශබ්දකෝෂයේ අර්ථ සපයා තිබුණේ සිංහලයින්ගේ රට යනුවෙන් බව මා අසා තිබේ.
10 වන සියවසේ අරාබි ලේඛකයෙකු වූ අල් බිරුනි (Al-Biruni) නැතහොත් අබු රිහාන් මුහමඩ් (Abu Rihaan Muhammad ) මේ දිවයින සිංගල්දිප් (Singaldip) යනුවෙන් හඳුන්වා තිබිණි. එමෙන් ම ඉබාන් බතූතා (Ibn Batuta) සහ අල් ඉඩ්රිසි (Al-Idrisi) මේ රට සෙරෙන්දිබ් (Serendib) සහ සෙරෙන්දිවි (Serendivi) යනුවෙන් හඳුන්වා තිබිණි. තවත් අරාබි ලේඛකයෙකු වන ඉබාන් සහ්රියාර් (Ibn Shahriyar) මෙරට සහීලාන් (Saheelan) යනුවෙන් හඳුන්වා ඇත්තේ සිංහල යන්නෙන් බිඳ ගෙන විය යුතු ය. 1505 ලංකාවට පැමිණි පෘතුගීසි මේ රට සෙයිලාවෝ (Ceilão) යනුවෙන් හඳුන්වා ඇත්තේ සිංහලය හෝ එයින් බිඳුණු සහීලාන් යන්න ඇසුරින් විය යුතු ය. එමෙන් ම බටහිර ජාතිකයෝ මෙරට සෙයිලන් (Zeylan) හෝ සෙලාන් (Seylan) යනුවෙන් ද හැඳින්වූහ. ඉංග්රීසි ජාතිකයෝ ඒ ඇසුරින් ම ලංකාව සිලෝන් (Ceylon) යැයි හැඳින්වූහ. ඒ අනුව සිලෝන් යන වහර සිංහල යන්න හෝ ඒ ඇසුරින් තනා ගත් නාමයක් ඇසුරින් බිඳගත් බව පැහැදිලි ය. එමෙන් ම මේ රට ලොව පුරා ප්රචලිත වූයේ සිංහල රට යනුවෙන් බව ඊටත් වඩා හොඳින් පැහැදිලි ය.
මේ රටේ බොහෝ කාලයක් සිරකරුවෙකු ලෙස ජීවත් වූ රොබට් නොක්ස් සිය එදා හෙළදිව කෘතියේ මෙසේ සඳහන් කර තිබේ. "සිංහලයෝ උදේ හවස පිළිම වහන්සේ ඉදිරියේ මල් පූජා කරති. නවගුණවැල් අතින් ගෙන නිතර භාවනාවේ යෙදෙති. හොරකම් අතිශයින් පිළිකුල් කොට සලකති. කිසිම සිංහලයෙකු කවදාවත් හොරකම් කළ බවත් මම නොදනිමි. සිංහලයෝ කරුණා කරති. පරහට උපකාර කරති. ආගන්තුකයින්ට දායාවෙන් සංග්රහ කරති. සිංහලයින් තුළ මේ ගුණ ධර්ම ඇති බව මම අත්දැකීමෙන් දනිමි. සිංහලයින්ගේ භාෂාව ද සිංහල මෙන් ම පොහොසත් ය. එය මටසිලුටුය. සුමධුරය. අලංකාරය. සිංහලයෝ චතුර කථිකයෝ ය. සිංහල ද්වීපයේ එක ම හිඟන්නෙක්වත් නැත." රොබට් නොක්ස් (එදා හෙළදිව-279) මේ අනුව මේ රට සිංහල රට යැයි කොතැන සඳහන් වන්නේ දැයි ප්රශ්න කරන මේ ඊනියා උගතුන් අවම වශයෙන් එදා හෙළදිව වැනි සරල කෘතියක් පවා කියවා නොමැති බව අපට පිළිගැනීමට සිදු නො වන්නේ ද?
තව ද මේ දිවයින 1815 එනම් අදින් හරියට ම වසර 200 පෙර ඉංග්රීන් සමඟ අත්සන් කළ උඩරට ගිවිසුමේ හඳුන්වා ඇත්තේ සිංහලය යනුවෙනි. "සිංහල වැසියන් වෙනුවට අධිකාරන්වරු සහ සිංහලෙ රටවල්වලද දිසාවල්වලට ද දිසාපතිවරු" ආදි වශයෙන් ගිවිසුමේ මුල් වැකියේ ම මේ රට හඳුන්වා ඇත්තේ සිංහලේ යනුවෙනි. ඉංග්රීසින් වහරට අනුව කන්ද කැන්ඩි වුවා සේම සිංහලේ සිලෝන් විය. අනතුරුව 1972 ව්යවස්ථා මේ රටේ නම ශ්රී ලංකාව යයි ව්යවස්ථාගත කරන තුරු මෙරට හැඳින්වුයේ වූයේ සිලෝන් යනුවෙනි. සිලෝන් යනු සිංහලේ යන්නේ ඉංග්රීසි වහර මිස අනෙකක් නොවේ. ඒ අනුව මේ රටට වසර දහස් ගණනක් තිස්සේ සිංහලේ යනුවෙන් හඳුන්වා ඇති බව දීන දාසලා නොදත්ත ද ජනතාව දනී.
මේ රට වැසියා සිංහල වූයේ ද ඔවුන් සෙසු ලෝකයෙන් වෙන් වූ ආර්ය ලේ සහිත උසස් ජාතියක් නිසා නොවේ. මේ රටේ පිහිටීම නිසා විශේෂයෙන් පෙර අපර දෙදිග යා කළ සේද මාවතේ පිහිටීම නිසා රට වැසියා තුළ ලොව සියලු ලේ වර්ග මිශ්ර වී තිබීම අනිවාර්ය වෙයි. එසේ නම් ඔවුන් සිංහලයින් වන්නේ කෙසේ ද? ඒ අන් කිසිවක් නිසා නොව මේ රට සිංහල රට වූ නිසා ය. ඒ රටේ වැසියා කතා කරන භාෂාව සිංහල වූයේ ද රට සිංහල නිසා ය. ඔවුන්ගේ සංස්කෘතිය සිංහල වන්නේ රට සිංහලය නිසා ය. එය වසර දෙහස් තුන්සියයකට වැඩි ඉතිහාසයක සිට බුදු දහම ඇසුරින් පෝෂණය වූ හෙයින් එහි හර පද්ධති, ඇගයුම්, වටිනාකම් බුදු දහම ඇසුරින් නිර්මාණය වූ හෙයින් එය සිංහල බෞද්ධ සංස්කෘතිය වෙයි. ඒ සෙවණේ සෙසු උප සංස්කෘති වැඩෙයි. එහි වැසියෝ බෞද්ධ, හින්දු, කතෝලික හෝ ඉස්ලාම් විය හැකි ය. ඔවුහු සිංහල බෞද්ධ, සිංහල හින්දු, සිංහල කතෝලික හෝ සිංහල ඉස්ලාම්හු වෙති. එය රටේ ජනතාවගේ විඥානය තුළ කිඳා බැස තිබේ. මහගම සේකරයන් "මේ සිංහල අපගේ රටයි! අප උපදින මැරෙන රටයි!" යනුවෙන් ලීවේ ඒ ඉතිහාසය මත පිහිටා ය. මේ ඉතිහාසය නොදත් දාස ලා ගැන ලැජ්ජා වන අතර තමන් සිංහල ඉස්ලාමිකයන් බව කියන පිරිසක් නිර්මාණය බිහි වීම පිළිබඳ අපි ආඩම්බර වෙමු.
අදට සාපේක්ෂව ජේ. ආර්. ජයවර්ධන, ප්රේමදාස සහ විජේතුංග සමයේ එක්සත් ජාතික පක්ෂයට කිසියම් බෞද්ධ ලක්ෂණයක් තිබිණි නම් දැන් රනිල් වික්රමසිංහ සමයේ එය ද දියවී ගොස් ලිබරල්, මාක්ස්, නිරාගමික, අබෞද්ධ, NGO ආදි සියලු බෞද්ධි විරෝධි කල්ලි රැස්වන අම්බලම බවට පත්ව තිබේ. ජේ. ආර්. ජයවර්ධනට සිය ව්යවස්ථාවට ශ්රී ලංකා මාතා ජාතික ගීය බව ද බුදු දහමට රටේ ප්රමුඛතාව හිමි විය යුතු බව ද බුදු දහම සුරක්ෂිත කර පෝෂණය කිරීම රජයේ වගකීමක් වන බව ද ඇතුළක් කිරීමට තරම් ශක්තියක් තිබිණි. එහෙත් එම පක්ෂයේ බලය අල්ලා ගෙන සිටින බෞද්ධ විරෝධි කල්ලිය නව ව්යවස්ථාවක් නිර්මාණය කළහොත් මේ වගන්ති දෙක මුලින් ම ගැලවී යන බවට කවර නම් සැකයක් ද? එවැනි යෝජනාවක් ගෙන ආවහොත් ඊට එරෙහිව රනිල් ලා, දාසලා, එරාන් ලා, රවි ලා, රෝසි ලා, රන්ජන් ලා, හරීන් ලා අවි අමෝරා කඩා පනිනු ඇත. එහෙයින් රටේ ඉතිහාසයට අවමන් කිරීමේ සහ එය බලෙන් අමතක කරවීමේ මේ ද්රෝහී ක්රියාදාමයට එරෙහිව දේශප්රේමී සියලු දෙනා උදේ හවස "මේ සිංහල අපගේ රටයි! අප උපදින මැරෙන රටයි!" ගීතය ශ්රවනය කළ යුතු ය. එය තම දරුවන්ට අසන්නට සැලැස්විය යුතු ය. සිංහලය යනු මේ රට බවත් මේ රටේ මේ සංස්කෘතිය සෙවණේ වෙසෙන සියලු දෙනා සිංහලයින් බවත් ඒ දරුවන්ට කියාදිය යුතු ය. එම ගීතය දුරකතනයේ රිගිංටෝනට බවට පත් කර ගෙන මේ ද්රෝහී ක්රියාදාමයට එරෙහිව සිය විරෝධය පළ කළ යුතු ය. බ්රිතාන්ය රැජින එංගලන්ත ඇන්ගිලිකන් පල්ලියේ ප්රධානියා බව ද ඇමරිකන් ජනාධිපතිවරයා සිය ධූරයෙහි දිවුරුම් දෙන්නේ බයිබලය මත අත තබා දිවුරමින් බවත් අපි දාසලාට සිහිපත් කරන්නෙමු. දාසලා වඳින පුදන ඊනියා බටහිර ලිබරල් මතවලට ඒ රටවල සම්ප්රදායන් වෙනස් කිරීමට හැකියාවක් ලැබී නොමැත. එහෙයින් එම යල්පිනූ මතවාද රැගෙන මේ රටේ සංස්කෘතිය, හර පද්ධතිය විනාශ කිරීමට උත්සාහ කොට මේ රටේ ජනතාව අනවශ්ය ගැටුම්වලට ඇද ගැනීමට කටයුතු නො කළ යුතු බව අපි දාසලාට අවධාරණය කරමු.
නීත්යානුකූල නොවන ආණ්ඩුවක් පිහිට වූ දින සිට ජාතික නිදහස් දිනය, ජාතික විජයග්රහණ දිනය සුදු නෙළුම්, තවලම් පන්නයේ පොංගුතමිල් උළෙලවල් බවට පත් කර දියාරු කළ මේ පාලකයෝ වෙසක් පොහොය දිනය වෙනුවෙන් පවා ලබා දී තිබුණේ අවම රාජ්ය අනුග්රහයකි. කොටින් ම කිවහොත් වත්මන් පාලකයෝ සිංහලයින්ට කළ හැකි සියලු කෙනහිලිකම් කරමින් රිදවමින් සිංහලයින්ගෙන් පළිගනිමින් සිටිති. මේ රට සිංහල රට යැයි හැඳින්වීමට පවා එරෙහි වන දාස ලා දෙමළ බෙදුම්වාදය ඉල්ලා සිටින සියලු වරදාන ලබා දීමට සැදී පැහැදී සිටිති. ඒ අතර දෙමළෙන් ජාතික ගීය ගැයීමට අවරස දෙති. උතුරේ කොටි සැමරුම්වලට අවසර දෙති. අධි ආරක්ෂිත කළාප ඉවත් කරති. පොලිස් කොට්ඨාශ පිටින් ඉවත් කරති. හමුදාව බැරැක්කවලට ගාල් කරති. රට වෙනුවෙන් පෙනී සිටි බෙදුම්වාදයට එරෙහි සියලු රාජ්ය නිලධාරීන් සිංහල දෙමළ භේදයකින් තොරව කෙනහිලිකම් කරති. එහෙත් දේශප්රේමි ජනතාව මේ නොපනත්කම්වලට හිස නොනැමිය යුතු ය. ඉතිහාසය පුරා සිය මුතුන් මිත්තන් අයුක්තිය අසාධාරණය හමුවේ නැඟී සිටියා සේ නැඟී සිටිය යුතු ය. සිය රට දැය සමය මතු පරපුරට ආරක්ෂා කර දීම වෙනුවෙන් සටන් කළ යුතු ය. රටේ සතුරන් ඒ වෙනුවෙන් වන්දිය ලෙස විජිතපුරය, ගන්නෝරුව, මුල්ලේරියාව, වෙල්ලමුල්ලිවයිකාල් සටන් බිම් සියයක් ඉල්ලා සිටින්නේ නම් ඒ සියල්ල ලබා දීමට නොපසු බට විය යුතු ය. යුද්ධයේ ජයග්රහණයක් නොමැති බව නිවට පරපුර කීව ද ඉතිහාසය පුරා සතුරා විසින් අවිහිංසාවාදී අප මත බලෙන් පැටවූ සියලු යුද්ධ අපි ජයග්රහණය කළෙමු. එහෙයින් බුදු දහමින් පෝෂිත මහා සංස්කෘතියක ජීවත් වන අපගේ නම්යශීලි අවිහිංසාවාදී නිහඬ ජීවන ක්රමය සතුරා දුබලකමක් ලෙස නොගත යුතු ය.
2011 වසරේ ජෝර්ජ් රාජ බයිබලයට වසර 400ක් පිරීම නිමිත්තෙන් ඔක්ස්ෆර්ඩ් විශ්විද්යාලයේ ප්රධාන දේශනය කරමින් බ්රිතාන්ය අග්රාමාත්ය ඩේවිඩ් කැමරන් කියා සිටියේ "අපේ රට (බ්රිතාන්යය) ක්රිස්තියානි රටක් බවත් එය කීමට අප කිසිසේත් බිය නොවිය යුතු" බවත් ය. (We are a Christian country and we should not be afraid to say so) මේ අවස්ථාවේ නැඟී සිට අගමැතිගේ ප්රකාශයට විරෝධය පළ කිරීමට හෝ එයට අභියෝග කිරීමටත් බ්රිතාන්ය ලිබරල් රටක් බවත් ඒ ලිබරල් රට බහු-සංස්කෘතික බවත් දාසලාට කියා දෙන ඔක්ස්ෆර්ඩ් උගතුන් කිසිවෙක් නැඟී සිටියේ නැත. ඔක්ස්ෆර්ඩ් සිසුන් නැඟී සිටියේ ද නැත. බ්රිතාන්ය දේශපාලකයින් ඊට එරෙහිව මහා සමාජ රැල්ලක් නිර්මාණය කළේ ද නැත. අවසානයේ සිදු වූයේ 2015 මැයි 8 ඔහු නැවත අගමැති ධූරයට බ්රිතාන්ය ජනතාව විසින් තෝරා පත් කර ගැනීම ය.
බටහිරින් පොම්ප කරන ඊනියා ලිබරල් මත ගෙඩි පිටින් ගිල වමාරමින් දාසකම් කිරීමට මිස දාසලා කිසිවක් නො දනිති. බ්රිතාන්යයේ වසර 1400ක පමණ ක්රිස්තියානි ඉතිහාසයක් ඇති හෙයින් ද ඔවුන්ගේ වටිනාකම් සහ හර පද්ධතිය බයිබලය සහ පල්ලිය මත පදනම් වී ඇති හෙයින් ද කැමරන්ගේ ප්රකාශය වැරදි යැයි කිව නො හැකි ය. එසේ නම් මහාචාර්ය රාජ් සෝමදේවයන්ගේ නවතම පර්යේෂණ අනුව ක්රි. පූ. 3 වන සියවසේ මහින්දාගමනයටත් පෙර එනම් වසර 2300කටත් වඩා පැරණි බෞද්ධ ඉතිහාසයක් ද ඊටත් වඩා පැරණි සිංහල ජාතිය පිළිබඳ ඉතිහාසයක් ද ඇති මේ රට සිංහල රට යැයි කීමට දාසලාගෙන් අවසර ගත යුතු ද? වසර දහස් ගණනක් හෙළදිව, සිංහලද්වීප යැයි විදේශිකයින් පවා හැඳින් වූ මේ රට සිංහල රට යැයි කීමට දාසයන්ගෙන් අවසර ගත යුතු ද? නීත්යානුකූල නොවන ආණ්ඩුවක ඒ නිසා ම නීත්යානුකූල නොවන ඇමතිකම් දරන දාසලා රටේ ඉතිහාසය විකෘති කරමින් මෙලෙස සිංහලයින්ට තර්ජනය කරමින් දෙමළ බෙදුම්වාදය වෙනුවවෙන් පෙනී සිටින්නේ නම් නිසි බලයක් මොවුනට ලැබුණහොත් සිංහලයින්ගේ අනාගතය කුමක් වේ ද?
දාසලා දාසකම් කරන ඊනියා ලිබරල්වාදය විසින් දැන් මේ රටේ ඉතිහාසය නො දන්නා පරපුරක් දැන් බිහි කර තිබේ. ඒ නො දන්නාකම ඔස්සේ සිංහල සමාජය තුළ දෙමළ බෙදුම්වාදය සුජාත කිරීමත් ඒ ඔස්සේ දාසලා ලවා දෙමළ ඊළම ලබා දීමත් මේ ඊනියා ලිබරල්වාදයන්හි අවසන් අරමුණය. එහෙයින් මේ රටේ ඉතිහාසය සහ සංස්කෘතිය සිංහලත්වයත් සමඟ බැඳී ඇති අයුරු සැකෙවින් වුව පෙන්වා දීම රටට හිතැති බුද්ධිමතුන්ගේ කාර්යභාර්ය වෙයි. රටට මෙවැනි අඳුරු පරාධීන සමයන් එළිය ලබා දුන්නේ ද ජන විඥානය පෝෂණය කළේ ද එවැනි බුද්ධිමතුන් විසිනි. එමෙන් ම මේ යල්පැන ගිය ලිබරල්වාදී අදහස් විසින් බටහිරට සංක්රමණය වූ මුස්ලිම් ජනතාවට ඊනියා ආගමික, සංස්කෘතික නිදහසේ නාමයෙන් බහු-සංස්කෘතිකවාදය ඔස්සේ ඒ රටවල මහා සංස්කෘතියට අනුගත වීමට තිබූ මං ඇහිරීමේ ප්රතිඵලය ලෙස මේ වන විට IS නමැති මිනිමරු කල්ලියට සෙබලුන් සපයන තිඹිරි ගෙය බවට පත්ව ඇත්තේ යුරෝපය බව අවධාරණය කළ යුතු ය. බටහිර රටවල වෙසෙන ඉස්ලාම් භක්තිකයින් සිය ගණනින් IS කල්ලිය වෙනුවෙන් සටන් කරනට බටහිරින් පළා යන්නේ ඔවුන්ගේ බහු-සංස්කෘතිකවාදය අසමත් සංකල්පයක් බව ඔවුන්ගේ දෙපා මූල ම පත් කර ඇති බවත් අපි අවධාරණය කරමු.
වසර දහස් ගණනක ඉතිහාසයක් ඇති මේ රට ඉතිහාසය පුරා විවිධ ජාතීන් විවිධ යුගවල විවිධ නම්වලින් හඳුන්වා තිබේ. පෙර පැවති ජනප්රවාද ඇසුරින් ක්රි. පූ. 5-4 සියවස්හි රචිත බව සැලකෙන රාමායනයෙහි මේ රට ලංකා (Lanka) යනුවෙන් හැඳන්වෙයි. බුදු රජුන් දවස ලංකාදීප (Lankadeepa), ලක්දිව(Lakdiva), ලක්බිම (Lakbima) යනුවෙන් හඳුන්වා තිබේ. විජය කුමාරයා දිවයින තම්බපන්නි (Tambapanni) යනුවෙන් නම් කර ඇත. විජය කුමාරයා ඇතුළු පිරිස සිංහ පරපුරකින් පැවත එන්නේය යන අර්ථයෙන් මහාවංශය මේ දිවයින සිංහලද්වීප (Sihaladeepa) ලෙස නම් කර තිබේ. මෙහි දී සිදුවන්නට ඇත්තේ 5 වැනි සියවසේ සිට වසර 1100කට එහා අතීතයක් පිළිබඳ ලියන මහානාම හිමි සිංහලද්වීප යන්නට යම් අර්ථකතනයක් දීමට උත්සාහ කිරීම විය හැකි ය.
අර්ථ ශාස්ත්රයෙහි මේ දිවයින පරසමුද්ර (Parasamudra) යනුවෙන් හඳුන්වා තිබේ. ඇතැම් ග්රීක ඉතිහාසඥයන් පලෙයිසිමුන්ඩු (Palaesimoundu) යනුවෙන් මේ දිවයින හඳුන්වා ඇත්තේ පරසමුද්ර යන සංස්කෘත නම අනුව විය යුතු ය. ඇතැම් ලේඛනවල ග්රීකයෝ මේ දිවයින සිමුන්ඩු (Simoundu) යනුවෙන් ද හඳුන්වා තිබේ. චන්ද්රගුප්ත රාජසභාවේ ග්රීක තානාපතිවරයා වූ මෙගස්තනිස් (Megasthenes) මෙන් ම ප්රථම ග්රීක භූගෝල විද්යාඥයා වූ එරටොස්තිනස් (Eratosthenes) මේ දිවයින හැඳින්වූයේ තම්බපන්නි දිවයින (Island of Taprobane) යනුවෙනි. පැරණි භාරතීයයෝ සිංහලද්වීප යන්නෙන් බිඳගත් සෙලෙදීබ (Sielediba) යනුවෙන් ද මේ දිවයින හැඳින්වූහ. එමෙන් ම සිංහල යන්නෙන් බිඳගත් සිලෙකේ (Sileke), සලිකේ (Salike) යන නම්වලින් ද ඔවුහු මෙරට හැඳින්වූහ. දෙමළ ජනතාව මේ දිවයින ඉලංකෙයි (Ilankai) යනුවෙන් මෙන් ම ඊළාම් (Eelam) යනුවෙන් ද හඳුන්වා තිබේ. ඊළාම් යන්නට මදුරප්පේලී මහතා ලියූ දෙමළ ශබ්දකෝෂයේ අර්ථ සපයා තිබුණේ සිංහලයින්ගේ රට යනුවෙන් බව මා අසා තිබේ.
10 වන සියවසේ අරාබි ලේඛකයෙකු වූ අල් බිරුනි (Al-Biruni) නැතහොත් අබු රිහාන් මුහමඩ් (Abu Rihaan Muhammad ) මේ දිවයින සිංගල්දිප් (Singaldip) යනුවෙන් හඳුන්වා තිබිණි. එමෙන් ම ඉබාන් බතූතා (Ibn Batuta) සහ අල් ඉඩ්රිසි (Al-Idrisi) මේ රට සෙරෙන්දිබ් (Serendib) සහ සෙරෙන්දිවි (Serendivi) යනුවෙන් හඳුන්වා තිබිණි. තවත් අරාබි ලේඛකයෙකු වන ඉබාන් සහ්රියාර් (Ibn Shahriyar) මෙරට සහීලාන් (Saheelan) යනුවෙන් හඳුන්වා ඇත්තේ සිංහල යන්නෙන් බිඳ ගෙන විය යුතු ය. 1505 ලංකාවට පැමිණි පෘතුගීසි මේ රට සෙයිලාවෝ (Ceilão) යනුවෙන් හඳුන්වා ඇත්තේ සිංහලය හෝ එයින් බිඳුණු සහීලාන් යන්න ඇසුරින් විය යුතු ය. එමෙන් ම බටහිර ජාතිකයෝ මෙරට සෙයිලන් (Zeylan) හෝ සෙලාන් (Seylan) යනුවෙන් ද හැඳින්වූහ. ඉංග්රීසි ජාතිකයෝ ඒ ඇසුරින් ම ලංකාව සිලෝන් (Ceylon) යැයි හැඳින්වූහ. ඒ අනුව සිලෝන් යන වහර සිංහල යන්න හෝ ඒ ඇසුරින් තනා ගත් නාමයක් ඇසුරින් බිඳගත් බව පැහැදිලි ය. එමෙන් ම මේ රට ලොව පුරා ප්රචලිත වූයේ සිංහල රට යනුවෙන් බව ඊටත් වඩා හොඳින් පැහැදිලි ය.
මේ රටේ බොහෝ කාලයක් සිරකරුවෙකු ලෙස ජීවත් වූ රොබට් නොක්ස් සිය එදා හෙළදිව කෘතියේ මෙසේ සඳහන් කර තිබේ. "සිංහලයෝ උදේ හවස පිළිම වහන්සේ ඉදිරියේ මල් පූජා කරති. නවගුණවැල් අතින් ගෙන නිතර භාවනාවේ යෙදෙති. හොරකම් අතිශයින් පිළිකුල් කොට සලකති. කිසිම සිංහලයෙකු කවදාවත් හොරකම් කළ බවත් මම නොදනිමි. සිංහලයෝ කරුණා කරති. පරහට උපකාර කරති. ආගන්තුකයින්ට දායාවෙන් සංග්රහ කරති. සිංහලයින් තුළ මේ ගුණ ධර්ම ඇති බව මම අත්දැකීමෙන් දනිමි. සිංහලයින්ගේ භාෂාව ද සිංහල මෙන් ම පොහොසත් ය. එය මටසිලුටුය. සුමධුරය. අලංකාරය. සිංහලයෝ චතුර කථිකයෝ ය. සිංහල ද්වීපයේ එක ම හිඟන්නෙක්වත් නැත." රොබට් නොක්ස් (එදා හෙළදිව-279) මේ අනුව මේ රට සිංහල රට යැයි කොතැන සඳහන් වන්නේ දැයි ප්රශ්න කරන මේ ඊනියා උගතුන් අවම වශයෙන් එදා හෙළදිව වැනි සරල කෘතියක් පවා කියවා නොමැති බව අපට පිළිගැනීමට සිදු නො වන්නේ ද?
තව ද මේ දිවයින 1815 එනම් අදින් හරියට ම වසර 200 පෙර ඉංග්රීන් සමඟ අත්සන් කළ උඩරට ගිවිසුමේ හඳුන්වා ඇත්තේ සිංහලය යනුවෙනි. "සිංහල වැසියන් වෙනුවට අධිකාරන්වරු සහ සිංහලෙ රටවල්වලද දිසාවල්වලට ද දිසාපතිවරු" ආදි වශයෙන් ගිවිසුමේ මුල් වැකියේ ම මේ රට හඳුන්වා ඇත්තේ සිංහලේ යනුවෙනි. ඉංග්රීසින් වහරට අනුව කන්ද කැන්ඩි වුවා සේම සිංහලේ සිලෝන් විය. අනතුරුව 1972 ව්යවස්ථා මේ රටේ නම ශ්රී ලංකාව යයි ව්යවස්ථාගත කරන තුරු මෙරට හැඳින්වුයේ වූයේ සිලෝන් යනුවෙනි. සිලෝන් යනු සිංහලේ යන්නේ ඉංග්රීසි වහර මිස අනෙකක් නොවේ. ඒ අනුව මේ රටට වසර දහස් ගණනක් තිස්සේ සිංහලේ යනුවෙන් හඳුන්වා ඇති බව දීන දාසලා නොදත්ත ද ජනතාව දනී.
මේ රට වැසියා සිංහල වූයේ ද ඔවුන් සෙසු ලෝකයෙන් වෙන් වූ ආර්ය ලේ සහිත උසස් ජාතියක් නිසා නොවේ. මේ රටේ පිහිටීම නිසා විශේෂයෙන් පෙර අපර දෙදිග යා කළ සේද මාවතේ පිහිටීම නිසා රට වැසියා තුළ ලොව සියලු ලේ වර්ග මිශ්ර වී තිබීම අනිවාර්ය වෙයි. එසේ නම් ඔවුන් සිංහලයින් වන්නේ කෙසේ ද? ඒ අන් කිසිවක් නිසා නොව මේ රට සිංහල රට වූ නිසා ය. ඒ රටේ වැසියා කතා කරන භාෂාව සිංහල වූයේ ද රට සිංහල නිසා ය. ඔවුන්ගේ සංස්කෘතිය සිංහල වන්නේ රට සිංහලය නිසා ය. එය වසර දෙහස් තුන්සියයකට වැඩි ඉතිහාසයක සිට බුදු දහම ඇසුරින් පෝෂණය වූ හෙයින් එහි හර පද්ධති, ඇගයුම්, වටිනාකම් බුදු දහම ඇසුරින් නිර්මාණය වූ හෙයින් එය සිංහල බෞද්ධ සංස්කෘතිය වෙයි. ඒ සෙවණේ සෙසු උප සංස්කෘති වැඩෙයි. එහි වැසියෝ බෞද්ධ, හින්දු, කතෝලික හෝ ඉස්ලාම් විය හැකි ය. ඔවුහු සිංහල බෞද්ධ, සිංහල හින්දු, සිංහල කතෝලික හෝ සිංහල ඉස්ලාම්හු වෙති. එය රටේ ජනතාවගේ විඥානය තුළ කිඳා බැස තිබේ. මහගම සේකරයන් "මේ සිංහල අපගේ රටයි! අප උපදින මැරෙන රටයි!" යනුවෙන් ලීවේ ඒ ඉතිහාසය මත පිහිටා ය. මේ ඉතිහාසය නොදත් දාස ලා ගැන ලැජ්ජා වන අතර තමන් සිංහල ඉස්ලාමිකයන් බව කියන පිරිසක් නිර්මාණය බිහි වීම පිළිබඳ අපි ආඩම්බර වෙමු.
අදට සාපේක්ෂව ජේ. ආර්. ජයවර්ධන, ප්රේමදාස සහ විජේතුංග සමයේ එක්සත් ජාතික පක්ෂයට කිසියම් බෞද්ධ ලක්ෂණයක් තිබිණි නම් දැන් රනිල් වික්රමසිංහ සමයේ එය ද දියවී ගොස් ලිබරල්, මාක්ස්, නිරාගමික, අබෞද්ධ, NGO ආදි සියලු බෞද්ධි විරෝධි කල්ලි රැස්වන අම්බලම බවට පත්ව තිබේ. ජේ. ආර්. ජයවර්ධනට සිය ව්යවස්ථාවට ශ්රී ලංකා මාතා ජාතික ගීය බව ද බුදු දහමට රටේ ප්රමුඛතාව හිමි විය යුතු බව ද බුදු දහම සුරක්ෂිත කර පෝෂණය කිරීම රජයේ වගකීමක් වන බව ද ඇතුළක් කිරීමට තරම් ශක්තියක් තිබිණි. එහෙත් එම පක්ෂයේ බලය අල්ලා ගෙන සිටින බෞද්ධ විරෝධි කල්ලිය නව ව්යවස්ථාවක් නිර්මාණය කළහොත් මේ වගන්ති දෙක මුලින් ම ගැලවී යන බවට කවර නම් සැකයක් ද? එවැනි යෝජනාවක් ගෙන ආවහොත් ඊට එරෙහිව රනිල් ලා, දාසලා, එරාන් ලා, රවි ලා, රෝසි ලා, රන්ජන් ලා, හරීන් ලා අවි අමෝරා කඩා පනිනු ඇත. එහෙයින් රටේ ඉතිහාසයට අවමන් කිරීමේ සහ එය බලෙන් අමතක කරවීමේ මේ ද්රෝහී ක්රියාදාමයට එරෙහිව දේශප්රේමී සියලු දෙනා උදේ හවස "මේ සිංහල අපගේ රටයි! අප උපදින මැරෙන රටයි!" ගීතය ශ්රවනය කළ යුතු ය. එය තම දරුවන්ට අසන්නට සැලැස්විය යුතු ය. සිංහලය යනු මේ රට බවත් මේ රටේ මේ සංස්කෘතිය සෙවණේ වෙසෙන සියලු දෙනා සිංහලයින් බවත් ඒ දරුවන්ට කියාදිය යුතු ය. එම ගීතය දුරකතනයේ රිගිංටෝනට බවට පත් කර ගෙන මේ ද්රෝහී ක්රියාදාමයට එරෙහිව සිය විරෝධය පළ කළ යුතු ය. බ්රිතාන්ය රැජින එංගලන්ත ඇන්ගිලිකන් පල්ලියේ ප්රධානියා බව ද ඇමරිකන් ජනාධිපතිවරයා සිය ධූරයෙහි දිවුරුම් දෙන්නේ බයිබලය මත අත තබා දිවුරමින් බවත් අපි දාසලාට සිහිපත් කරන්නෙමු. දාසලා වඳින පුදන ඊනියා බටහිර ලිබරල් මතවලට ඒ රටවල සම්ප්රදායන් වෙනස් කිරීමට හැකියාවක් ලැබී නොමැත. එහෙයින් එම යල්පිනූ මතවාද රැගෙන මේ රටේ සංස්කෘතිය, හර පද්ධතිය විනාශ කිරීමට උත්සාහ කොට මේ රටේ ජනතාව අනවශ්ය ගැටුම්වලට ඇද ගැනීමට කටයුතු නො කළ යුතු බව අපි දාසලාට අවධාරණය කරමු.
නීත්යානුකූල නොවන ආණ්ඩුවක් පිහිට වූ දින සිට ජාතික නිදහස් දිනය, ජාතික විජයග්රහණ දිනය සුදු නෙළුම්, තවලම් පන්නයේ පොංගුතමිල් උළෙලවල් බවට පත් කර දියාරු කළ මේ පාලකයෝ වෙසක් පොහොය දිනය වෙනුවෙන් පවා ලබා දී තිබුණේ අවම රාජ්ය අනුග්රහයකි. කොටින් ම කිවහොත් වත්මන් පාලකයෝ සිංහලයින්ට කළ හැකි සියලු කෙනහිලිකම් කරමින් රිදවමින් සිංහලයින්ගෙන් පළිගනිමින් සිටිති. මේ රට සිංහල රට යැයි හැඳින්වීමට පවා එරෙහි වන දාස ලා දෙමළ බෙදුම්වාදය ඉල්ලා සිටින සියලු වරදාන ලබා දීමට සැදී පැහැදී සිටිති. ඒ අතර දෙමළෙන් ජාතික ගීය ගැයීමට අවරස දෙති. උතුරේ කොටි සැමරුම්වලට අවසර දෙති. අධි ආරක්ෂිත කළාප ඉවත් කරති. පොලිස් කොට්ඨාශ පිටින් ඉවත් කරති. හමුදාව බැරැක්කවලට ගාල් කරති. රට වෙනුවෙන් පෙනී සිටි බෙදුම්වාදයට එරෙහි සියලු රාජ්ය නිලධාරීන් සිංහල දෙමළ භේදයකින් තොරව කෙනහිලිකම් කරති. එහෙත් දේශප්රේමි ජනතාව මේ නොපනත්කම්වලට හිස නොනැමිය යුතු ය. ඉතිහාසය පුරා සිය මුතුන් මිත්තන් අයුක්තිය අසාධාරණය හමුවේ නැඟී සිටියා සේ නැඟී සිටිය යුතු ය. සිය රට දැය සමය මතු පරපුරට ආරක්ෂා කර දීම වෙනුවෙන් සටන් කළ යුතු ය. රටේ සතුරන් ඒ වෙනුවෙන් වන්දිය ලෙස විජිතපුරය, ගන්නෝරුව, මුල්ලේරියාව, වෙල්ලමුල්ලිවයිකාල් සටන් බිම් සියයක් ඉල්ලා සිටින්නේ නම් ඒ සියල්ල ලබා දීමට නොපසු බට විය යුතු ය. යුද්ධයේ ජයග්රහණයක් නොමැති බව නිවට පරපුර කීව ද ඉතිහාසය පුරා සතුරා විසින් අවිහිංසාවාදී අප මත බලෙන් පැටවූ සියලු යුද්ධ අපි ජයග්රහණය කළෙමු. එහෙයින් බුදු දහමින් පෝෂිත මහා සංස්කෘතියක ජීවත් වන අපගේ නම්යශීලි අවිහිංසාවාදී නිහඬ ජීවන ක්රමය සතුරා දුබලකමක් ලෙස නොගත යුතු ය.
~නාමල් උඩලමත්ත
යුතුකම සංවාද කවය
www.yuthukama.com
ඉතාම වටිනා ලිපියක්. ඔබට තුති. මේ සිංහල අපගේ රටයි.
ReplyDeleteHodatama liyala tiyenawa. sahodarayata bohoma pin !!! Mewa kiyawalawat ape ewunge as areida balamu.
ReplyDelete