7/01/2015

කෙම්මුර වදන – 2015 ජූලි 1

කතෘ:යුතුකම     7/01/2015   No comments

ජූලි එක

කෙම්මුර වදන සටහන් පෙළ ලිවීම අරඹන අද දවස ජූලි පළමුවැනිදාය. ලෝකයේ පළමු අන්තර් ජාතික දුරකතන සංවාදය කැනඩාව හා ඇමරිකාව අතර සිදුවූයේද (1881) , චීන කොමියුනට්ස් පක්ෂය පිහිටුවූයේද (1921) සෝමාලියාව (1960) ඝානාව (1960) රුවන්ඩාව (1962) බුරුන්ඩි (1962) යන රටවල් ඊනියා නිදහස් ජාතික රාජ්‍ය බවට පත්වන්නේද අද වැනි දවසකය. එපමණක් නොවේ. 1955 මැයි 14 වැනිදා පිහිටුවන ලද වෝර්සෝ හවුල 1991 ප‍්‍රාග් නුවරදී නිල වශයෙන් විසුරුවා හරින ලද්දේද අද වැනි දවසකය. වෝර්සෝ හවුල විසුරුවා හැරීම යනු ගිලී ගිය රතු ඉර පිළිබඳවේදනාත්මක මතක සටහනකි. රතු ඉර ගිලෙන විට සමුදුර හඬා වැලපෙයි. අනතුරුව ලෝකයට උදාවන්නේ ඝනදුරය. ඒ ඝනදුරින් අපි තවමත් අනේක විද පීඩා විඳිමින් සිටින්නෙමු.

කෙම්මුර
 
කෙම් යනු ක‍්‍රමය, පිළිවෙත යන අරුත් දෙන්නකි. මුරය යනු අවස්ථාව හඟවන පදයකි. දෙවියන් උදෙසා යාග හෝම පුද පූජා ආදී පිළිවෙත් ඉටු කිරීමට සුදුසුම අවස්ථාව යන අර්ථයෙන් බදාදා සහ සෙනසුරාදා දින දෙක කෙම්මුර දවස් ලෙස හඳුන්වනු ලැබේ. මේවා බොහෝ කටයුතුවලට සුබ දවස් ලෙස සැලකෙන අතර, දෙවියන්ගේ වැඩි බැල්මක් ආරක්ෂාවක් ලද හැකි බව කියන මේ දිනවල අව් වැසි සුළංවල පවා යම් වෙනසක් ඇතැයි කියැවේ. ජ්‍යෝතිෂ්‍ය හා සම්බන්ධ කරගත් විට කෙම්මුර දවස් යන්න තව බොහෝ සංකීර්ණ පැති මාන සහිතව අර්ථ දැක්විය හැක්කකි.

කෙම්

කතාවෙන් තොරව කරන ප‍්‍රතිකාරයක් පිළිවෙතක් හැඳන්වීමටද කෙම් යන වචනය භාවිත වේ. දත් කැක්කුමට නිවසේ යටලීයේ හුණුවලින් ඉරි ඇඳිම, කැඩුණු කකුළ වෙනුවට රෝගියා නිදා සිටින ඇෙඳ් කකුළක බෙහෙත් බැඳීම, බෙල්ලේ උලූක්කුවට නිදන පැදුරු කොට්ට අව්වේ දැමීම, සර්පයකු දෂ්ඨ කළ බව කීමට වෙද ගෙදරට එන තැනැත්තාට වෙදා අත දිග හැර කම්මුල් පහරක් දීම, යනාදිය කෙම් ක‍්‍රමවලට අයත් දේ වන අතර එවැනි කෙම් ක‍්‍රම රාශියක් පාරම්පරික සිංහල ජන සංස්කෘතිය තුළ හමුවෙයි.

ගඟ සහ ගිනිකූර

කෙම් ක‍්‍රම වැනි අබූත ආදි කල්පික දෑට ඒ කියන අන්දමේ ප‍්‍රායෝගික අර්ථයක් බලයක් තිබේද? තිබේ නම් එය කි‍්‍රයාවට නැංවෙන යාන්ත‍්‍රණය කුමක්ද? එය තර්ක බුද්ධියට හෝ නිල විද්‍යාවට හසු කර ගත හැක්කේ කෙසේද? වැනි ප‍්‍රශ්න නිසි පරිදි විසඳා දීමට මගේ දැනුම අවබෝධය ප‍්‍රමාණවත් නැත. එසේ වුවද ඊනියා උගතුන්ගේ නිල විද්‍යාවේ තර්කයෙන් පමණක් මේ සියල්ල මිනිය නොහැකි බව පැහැදිලිව කිව හැකි අත්දැකීම් ප‍්‍රමාණයක් මා අත්විඳ තිබේ. එහෙයින් සම්මත විද්‍යාවේ තර්කයෙන් මේ සියල්ලේ පිරිවිතර ගන්නට යාම ගිනි කූරකින් ගංගාවක පරිමාව මනින්නට යාම වැනි කටයුත්තක් බව නොපැකිලව ප‍්‍රකාශ කළ හැකිය.

කාලීනත්වයේ අපුල

කාලීනත්වය යන්නෙහි විරුද්ධ පදය අකාලිකත්වය හෝ සර්ව කාලීනත්වය විය හැකි වුවද මිනිස් කි‍්‍රයාවන් ගැන කතා කිරීමේදී ඊට හොඳම යෙදුම උත්තර් ඓතිහාසිකත්වය බව මට සිතේ. ඒ මන්ද යත් කාලීනත්වයෙන් ඔබ්බෙහි පවතී යැයි අප සිතන වටිනාකම් කිසිවක් සර්වකාලීන දැයි අපට අනාවැකි කිව නොහැකි බැවිනි. කෙසේ වුවද කාලීනත්වය කර්කශ විය හැකිය. අපේ හිතේ ඇඳී ඇති දේට වඩා අවලස්සන විය හැකිය. ඒ සමඟ හැපෙන්නට යාම ඇඟ පතේ කිලිටි තවරා ගැනීමට සිදුවන අපුල කි‍්‍රයාවක් වන්නටද පුළුවන. එසේ වුවද රටක කාලීන අභියෝග අමතක කොට අපට කිසි ලෙසකින්වත් උත්තර් ඓතිහාසික මිනිස් වටිනාකම් ගැන කතා කළ හැකි නොවේ.

මැතිවරණ සිතියම

යළිත් හදිසි මැතිවරණයක් රට හමුවට පැමිණ තිබේ. එයද කර්කශ කාලීන අභියෝග ගනයට අයත් වන්නකි. මේ මැතිවරණයද සුපුරුදු ලෙසම දේශපාලඥයන් අතර ගැටුමකට වඩා ජාතිකත්වය සහ විජාතිකත්වය අතර ගැටුමකි. මෙරට දේශපාලනයේ මේ මූලික බල බෙදුම් රේඛාව අවුල් කිරීමද විජාතික විශ්ලේෂකයන්ගේ න්‍යාය පත‍්‍රයේ පළමු රාජකාරියකි. මිලේච්ඡු විජාතිකත්වය රටේත් මනුෂ්‍ය වර්ගයාගේත් ප‍්‍රධාන සතුරාය. මේ මොහොත වන විට මේ පොළවේ පවතින ජාතිකත්වයේ බලවේගය බොහෝ අඩුපාඩු සහිත, අපරිණත, හා අපිරිසිදුකම්වලින් ගහන එකක් බවත් ඒ තත්ත්වය වෙනස් කරගත යුතු බවත් ඇත්තකි. එහෙත් එය එසේ වූ පමණින් විජාතිකත්වයට ජය අත් කරදීමට ඒ අවුල කිසිම අන්දමක නිදහසට කාරණයක් හෝ හේතුවක් කර ගත යුතු නොවේ.

මහින්ද සහ මෛත‍්‍රී

මහින්දගේ පාලන කාලය තුළ හොරි, දද, කුෂ්ඨ වැනි දේවලින් රට අපවිත‍්‍ර වූ බව ඇත්තකි. හොරකම්, නාස්තිය, අයථා ඉපයීම්, විගඩම් නාඩගම්, බලයේ අවභාවිත යෙදවීම් ආදිය මේ හොරි දද කුෂ්ඨ ලෙස ගත හැකිය. මෛතී‍්‍ර වෙස්ගෙන රනිල් බලයට එන ලද්දේ මේ හොරි දද කුෂ්ඨ තවදුරටත් විශාල කර පෙන්වා ඒවා කඩිනමින් සුවපත් කරන බවට තරයේ පොරොන්දු ලබා දෙමිනි. නමුත් ඔවුන්ගේ සැබෑ පිළිවෙත වන්නේ හොරි දද කුෂ්ඨ එසේම පවත්වා ගන්නා අතරේම රටේ කශේරුකාවටද පහර දී එයද කඩා බි`ද දැමීමය. මේ මූලික අවුල සංයුක්තව වටහා ගැනීම කොන්ද බේරාගැනීමේත්, හොරි සුව කර ගැනීමේත්, දේශපාලනයක නියම මූලාරම්භය වෙයි.

- ඉසුරු ප්‍රසංග
 [උපුටා  ගැනීම :  Lanka Lead News වෙබ් අඩවියෙන්  ]

,

ඔබේ අදහස මෙතන ලියන්න...

ඔබේ ෆේස්බුක් ගිණුම භාවිතයෙන් මෙතනින් අදහස් පළ කරන්න.

0 comments :

ෆේස්බුක් ගිණුමක් නොමැතිවත් මෙතනින් ඔබේ අදහස පළ කළ හැක .

කිණිහිරය

හීන් සැරය

කෙටි සටහන්

මාධ්‍ය ගබඩාව

ප්‍රවර්ග

1505 2015 BBS NGO Theory අනගාරික ධර්මපාල අනුර කුමාර අමරසේකර ආචාර්ය දයාන් ජයතිලක ආමන්ඩ් ද සූසා ඉන්දු ලංකා ඊළාම් ඊළාම්වාදී එජාප කවි කවි විචාර කාලය කෙටි කතා ගම්මන්පිල ගැමුණු චම්පික චිත්‍රපට විචාර චින්තනය ජනපතිවරණය ජනාධිපතිවරණය ජයග්‍රහණය ජවිපෙ ජාතික බලවේග ජාතිකවාදය ජාතිය ජිනීවා තිස්‌ස තී‍්‍ර රෝද රථ ත්‍රීකුණාමලයේ ආනන්ද දකුණු අප‍්‍රිකානු දහතුන දේශපාලන නසරිස්‌තානය නිදහස නෝනිස් පොත් ප්‍රකාශකයන් පොදු අපේක්‍ෂයා බම්බුව බලු කතා බුදු දහම බෙංගමුවේ නාලක බෙදුම්වාදය බෙදුම්වාදී බෞද්ධයා භාෂාව මරක්කල මහ නාහිමි මහින්ද මහින්ද රනිල් මානව හිමිකම් මුස්‌ලිම් මෛත්‍රිපාල යටත්විජිතකරණය රණ විරුවා රනිල් වික්‍රමසිංහ රන් කරඬුව රාජතාන්ත්‍රික රාජපක්‍ෂ ලේකම් වහාබ් විජේවීර විධායක බලය විමුක්ති වනිගසේකර වෙනස සැපද සංගීතය සජින් සමාජ විචාර සරච්චන්ද්‍ර සාහිත්‍ය හා විචාර සිංහල සිංහල බුද්ධාගම සීපා ස්වර්ණ පුස්තක හෙළ උරුමය

පාඨක අදහස්

© 2014 www.yuthukama.com