ගෙදර යන ගමන් ලිබියාවටත් යන්න
යුද සමයේ සිදුවීම් විමර්ශනයට විදෙස් පරීක්ෂණ එපා යෑයි මල්වතු - අස්ගිරි මහනාහිමිවරු වදාරා තිබිණි. එක්සත් ජාතීන්ගේ මානව හිමිකම් පිළිබඳ මහ කොමසාරිස් සෙයිද් අල් හුසේන් කුමරු උන්වහන්සේලා බැහැදුටු මොහොතේ මේ අභීත වටිනා ප්රකාශය කර තිබිණි. ඇත්තෙන්ම උන්වහන්සේලා වදාරා තිබුණේ මේ මොහොතේ රටම එක්ව කියන්නට අවශ්ය දේ බව අපි නැවත සිහිපත් කරමු.
හුසේන් කුමාරයා මේ රටට පැමිණෙන්නේ යාල සµdරියක යෙදීමට නොවේ. හික්කඩුවේ වෙරළේ අව්ව තැපීමට ද නොවේ. දේශීය ආයුර්වේද සම්බාහනයක ආතල් ගැනීමට ද නොවේ. එහෙත් පැමිණි දිනයේ පටන් ඔහු රට පුරාම යන බවක් පෙනේ. රාජ්ය තාන්ත්රිකයන් යෑයි කියමින් පැමිණ ඔත්තු බලා යන බොහෝ විදෙස් රාජ්ය නිලධාරීන්, මානව හිමිකම් කොමසාරිස්වරු, සහායකයන් සේම, මේ කුමාරයා ද මුලින්ම ගියේ උතුරටය. එසේ උතුරට යැම ගැන අපේ කිසිදු ආරෝවක් නැත. එසේ යැමට 2009 මෙපිට කිසිවකුවත් තහංචි දැමුවේද නැත. ප්රශ්නය වන්නේ මේ හැම දෙනාටම "දකුණ" අමතක වීමය. හරියටම කිව්වොත් අපේම සමහර උදවියට මේ රටේ සිටියදීත් උතුර - දකුණ මාරුවන (අමතක වන) ආකාරයටමය. "කනට ගැහුවම උතුර - දකුණ මාරුවුණා..." යෑයි කතාවක් තිබේ. කුමාරයෙක් නිසා (රාජ්ය තාන්ත්රිකයෙක් නිසා) මානව හිමිකම් කොමසාරිස්වරයාගේ කනට කවුරුත් නොගැසූ බව ඉඳුරාම සහතිකය.
ඒ කතා පසෙකින් තබමු. හුසේන් කුමාරයාගේ ගමන සූදානම් වන්නේ හරියටම වසරකට කලිනි. ඒ 2015 වර්ෂයේ පෙබරවාරියේ ශ්රී ලංකා රජයේම කළ නිල ආරාධනාවකට අනුවය. මෙරට ප්රතිසන්ධාන වැඩපිළිවෙළට අදාළව විශේෂ සාකච්ඡා කිහිපයක් පැවැත්වීම සංචාරයේ මූලික අරමුණ බව මහකොමසාරිස්වරයා සඳහන් කර තිබිණි.
කෙසේ හෝ "සම-හරක්" අයට හුසේන් කුමරුගේ පැමිණීම සත් දිනක් සාඡ්ජ දැමීමට තරම් කාරණයක් වී ඇති බව පෙනේ. රටට ආදරය කරන බොහෝ පිරිසක් මේ ගැන පළකරන අදහස් "දිය කොරහේ කිඹුලන් දැකීමක්" ලෙස ද, රට නැවත ආපස්සට ඇද දැමීමක් ලෙස ද ඒ සුළු පිරිස තර්ක කරති. මානව හිමිකම් කවුන්සිලය යෝජනා කළ දෙමුහන් අධිකරණය වත්මන් රජය වළක්වා ගත්තේ දේශීය යාන්ත්රණයක් ක්රියාත්මක කරන බව කියමිනි. එහෙත් පසුගිය කාලයේ ජනාධිපති මෛත්රිපාල සිරිසේන මහතා විසින්ම ජාත්යන්තර මැදිහත්වීම් පිළිගන්නේ නැති බවත් දේශීය යාන්ත්රණය ගැන ජාත්යන්තර ප්රජාව කරදර වීමට අවශ්ය නැති බවත් පැවසූ බව අමතක නොකළ යුතුය. හුසේන්ගේ ලංකාගමනය වඩාත් ප්රශ්නකාරී වන්නේ ඒ නිසාය.
අල් හුසේන් මෙරටට පැමිණෙන්නේ පෙබරවාරි 06 වැනිදාය. පෙබරවාරි 05 වැනිදා ඊළම වෙනුවෙන් කැසකවන නීතිඥයන් පස්දෙනෙක් ඔහුට සංදේශයක් යවා තිබිණි. එහි සඳහන්ව තිබී ඇතැයි කියෑවෙන්නේ ශ්රී ලංකා ජනාධිපතිවරයා ජාත්යන්තර මැදිහත්වීමක් ප්රතික්ෂේප කර ඇති නිසා ජිනීවා යෝජනාව අනුව අදාළ පියවර ක්රියාත්මක කරන ලෙසය.
හුසේන් කුමරුට මෙවැනි යෝජනා, පෙත්සම්, දුක්ගැනවිලි බොහෝමයක් ඉදිරිපත් කෙරෙන්නේ බෙදුම්වාදී පාර්ශ්වයන්ගෙන් බව පැහැදිලි කාරණයකි. ඒ නිසාම ඇටවීමට නියමිත යුද අධිකරණයේ තත්ත්වය ගැන පූර්ව ප්රචාරක පට තවදුරටත් අවශ්ය නොවේ.
දකුණ අමතක කළ කුමාරයාට, කොටි සංවිධානය විසින් අමු අමුවේ ඝාතනය කළ, අතුරුදන් කළ පිරිස ගැන සොයන්නට විස්තර විමසන්නට උදව් කළේ කවරහුද? අතුරුදන් වූ සෙබළුන් 6000 කට ආසන්න පවුල්වල සාමාජිකයන් හමුවීමට පහසුකම් සැලැස්වීමට ඉදිරිපත් වූයේ කවරහුද? රටට ආදරය කරන අය "දිය කොරහේ කිඹුලන් දකින්නේ" ඒ නිසාය.
අපි හුසේන් කුමරුට කළ නොහැකි යෝජනාවක් ඉදිරිපත් කිරීමට කැමැත්තෙමු. අද නැවත පිටව යන ගමන් ලිබියාව, ඉරාකය, සිරියාවට ද ගොස් මානව හිමිකම් උල්ලංඝනය වන්නේදැයි සොයා බලා යන ලෙසය.
[Divaina]
යුතුකම සංවාද කවය
www.yuthukama.com
ඔබේ මනාපය රට වෙනුවෙන් කැපවුනු යුතුකම සංවාද කවයේ ෆේස්බුක් පිටුවේ ලකුණු කරන්න.
යුද සමයේ සිදුවීම් විමර්ශනයට විදෙස් පරීක්ෂණ එපා යෑයි මල්වතු - අස්ගිරි මහනාහිමිවරු වදාරා තිබිණි. එක්සත් ජාතීන්ගේ මානව හිමිකම් පිළිබඳ මහ කොමසාරිස් සෙයිද් අල් හුසේන් කුමරු උන්වහන්සේලා බැහැදුටු මොහොතේ මේ අභීත වටිනා ප්රකාශය කර තිබිණි. ඇත්තෙන්ම උන්වහන්සේලා වදාරා තිබුණේ මේ මොහොතේ රටම එක්ව කියන්නට අවශ්ය දේ බව අපි නැවත සිහිපත් කරමු.
හුසේන් කුමාරයා මේ රටට පැමිණෙන්නේ යාල සµdරියක යෙදීමට නොවේ. හික්කඩුවේ වෙරළේ අව්ව තැපීමට ද නොවේ. දේශීය ආයුර්වේද සම්බාහනයක ආතල් ගැනීමට ද නොවේ. එහෙත් පැමිණි දිනයේ පටන් ඔහු රට පුරාම යන බවක් පෙනේ. රාජ්ය තාන්ත්රිකයන් යෑයි කියමින් පැමිණ ඔත්තු බලා යන බොහෝ විදෙස් රාජ්ය නිලධාරීන්, මානව හිමිකම් කොමසාරිස්වරු, සහායකයන් සේම, මේ කුමාරයා ද මුලින්ම ගියේ උතුරටය. එසේ උතුරට යැම ගැන අපේ කිසිදු ආරෝවක් නැත. එසේ යැමට 2009 මෙපිට කිසිවකුවත් තහංචි දැමුවේද නැත. ප්රශ්නය වන්නේ මේ හැම දෙනාටම "දකුණ" අමතක වීමය. හරියටම කිව්වොත් අපේම සමහර උදවියට මේ රටේ සිටියදීත් උතුර - දකුණ මාරුවන (අමතක වන) ආකාරයටමය. "කනට ගැහුවම උතුර - දකුණ මාරුවුණා..." යෑයි කතාවක් තිබේ. කුමාරයෙක් නිසා (රාජ්ය තාන්ත්රිකයෙක් නිසා) මානව හිමිකම් කොමසාරිස්වරයාගේ කනට කවුරුත් නොගැසූ බව ඉඳුරාම සහතිකය.
ඒ කතා පසෙකින් තබමු. හුසේන් කුමාරයාගේ ගමන සූදානම් වන්නේ හරියටම වසරකට කලිනි. ඒ 2015 වර්ෂයේ පෙබරවාරියේ ශ්රී ලංකා රජයේම කළ නිල ආරාධනාවකට අනුවය. මෙරට ප්රතිසන්ධාන වැඩපිළිවෙළට අදාළව විශේෂ සාකච්ඡා කිහිපයක් පැවැත්වීම සංචාරයේ මූලික අරමුණ බව මහකොමසාරිස්වරයා සඳහන් කර තිබිණි.
කෙසේ හෝ "සම-හරක්" අයට හුසේන් කුමරුගේ පැමිණීම සත් දිනක් සාඡ්ජ දැමීමට තරම් කාරණයක් වී ඇති බව පෙනේ. රටට ආදරය කරන බොහෝ පිරිසක් මේ ගැන පළකරන අදහස් "දිය කොරහේ කිඹුලන් දැකීමක්" ලෙස ද, රට නැවත ආපස්සට ඇද දැමීමක් ලෙස ද ඒ සුළු පිරිස තර්ක කරති. මානව හිමිකම් කවුන්සිලය යෝජනා කළ දෙමුහන් අධිකරණය වත්මන් රජය වළක්වා ගත්තේ දේශීය යාන්ත්රණයක් ක්රියාත්මක කරන බව කියමිනි. එහෙත් පසුගිය කාලයේ ජනාධිපති මෛත්රිපාල සිරිසේන මහතා විසින්ම ජාත්යන්තර මැදිහත්වීම් පිළිගන්නේ නැති බවත් දේශීය යාන්ත්රණය ගැන ජාත්යන්තර ප්රජාව කරදර වීමට අවශ්ය නැති බවත් පැවසූ බව අමතක නොකළ යුතුය. හුසේන්ගේ ලංකාගමනය වඩාත් ප්රශ්නකාරී වන්නේ ඒ නිසාය.
අල් හුසේන් මෙරටට පැමිණෙන්නේ පෙබරවාරි 06 වැනිදාය. පෙබරවාරි 05 වැනිදා ඊළම වෙනුවෙන් කැසකවන නීතිඥයන් පස්දෙනෙක් ඔහුට සංදේශයක් යවා තිබිණි. එහි සඳහන්ව තිබී ඇතැයි කියෑවෙන්නේ ශ්රී ලංකා ජනාධිපතිවරයා ජාත්යන්තර මැදිහත්වීමක් ප්රතික්ෂේප කර ඇති නිසා ජිනීවා යෝජනාව අනුව අදාළ පියවර ක්රියාත්මක කරන ලෙසය.
හුසේන් කුමරුට මෙවැනි යෝජනා, පෙත්සම්, දුක්ගැනවිලි බොහෝමයක් ඉදිරිපත් කෙරෙන්නේ බෙදුම්වාදී පාර්ශ්වයන්ගෙන් බව පැහැදිලි කාරණයකි. ඒ නිසාම ඇටවීමට නියමිත යුද අධිකරණයේ තත්ත්වය ගැන පූර්ව ප්රචාරක පට තවදුරටත් අවශ්ය නොවේ.
දකුණ අමතක කළ කුමාරයාට, කොටි සංවිධානය විසින් අමු අමුවේ ඝාතනය කළ, අතුරුදන් කළ පිරිස ගැන සොයන්නට විස්තර විමසන්නට උදව් කළේ කවරහුද? අතුරුදන් වූ සෙබළුන් 6000 කට ආසන්න පවුල්වල සාමාජිකයන් හමුවීමට පහසුකම් සැලැස්වීමට ඉදිරිපත් වූයේ කවරහුද? රටට ආදරය කරන අය "දිය කොරහේ කිඹුලන් දකින්නේ" ඒ නිසාය.
අපි හුසේන් කුමරුට කළ නොහැකි යෝජනාවක් ඉදිරිපත් කිරීමට කැමැත්තෙමු. අද නැවත පිටව යන ගමන් ලිබියාව, ඉරාකය, සිරියාවට ද ගොස් මානව හිමිකම් උල්ලංඝනය වන්නේදැයි සොයා බලා යන ලෙසය.
[Divaina]
යුතුකම සංවාද කවය
www.yuthukama.com
ඔබේ මනාපය රට වෙනුවෙන් කැපවුනු යුතුකම සංවාද කවයේ ෆේස්බුක් පිටුවේ ලකුණු කරන්න.
(Like us on facebook)
https://www.facebook.com/yuthukama
https://www.facebook.com/yuthukama
0 comments :
ෆේස්බුක් ගිණුමක් නොමැතිවත් මෙතනින් ඔබේ අදහස පළ කළ හැක .