2/09/2015

මොකක්ද මේ ජාතිකවාදය සහ ජාතිවාදය ?

කතෘ:යුතුකම     2/09/2015   2 comments


(බයි ) සිංහල- ශ්‍රී ලාංකික ජාතිකවාදය, (බයි -ටොයි) සිංහල ජාතිවාදය සහ (ටොයි) ශ්‍රී ලාංකික ජාතිවාදය - 1
(sinhala - sri lankan 'jaathikavaadaya', sinhala nationalism and sri lankan nationalism -1)

 
1. ජාති[ක]වාදය

ඇතැම් දෙනා ජාතිවාදය හා ජාතිකවාදය යන දෙක එකවර නිරුපනය කිරීමට ඉහත ලෙස ජාති[ක]වාදය ලෙස යෙදීම සිදු කරන බව පෙනී ගොස් ඇත. මෙහි අරමුණ ජාතිකවාදය යනු ජාතිවාදයම බවත් එය වෙනස් වන්නේ නම් ඒ ජාතිකවාදය ඇති කරගෙන ඇති ව්‍යාජ ප්‍රබුද්ධත්වය නිසා බවත් පෙන්වීම ය. හුදෙක් භාෂා දැනුම පමණක් භාවිතා කළහොත් ජාතිවාදය හා ජාතිකවාදය ලෙස වචන දෙකක් භාවිතා කිරීම විකාරයකි. nationalism යන්න ජාතිවාදය ලෙස නම් කලත් ජාතිකවාදය ලෙස නම් කලත් ඉන් අවුලක් පැන නොනැගිය යුතු ය. (කෙසේ වෙතත් අප නුතන ධනවාදී nationalism යන්න ද දැකිය යුත්තේ වර්ගවාදයක් ලෙස ය. අපි වර්ගවාදී නොවන ජාතිකවාදයක් (nationalism නොවේ ) ඇදහිය යුතු ය. මෙම ජාතිකවාදය අපට අපේ ඉතිහාසයෙන් හා සංස්කෘතියෙන් මතු කරගත හැක. ) කෙසේ වෙතත් ප්‍රශ්නයක් ඇතිව තිබීමට හේතුව වන්නේ 'ජාතිවාදය' යන නම කී විගස අපේ මනසට නැගෙන්නේ වර්ගවාදී මෙන්ම පරපීඩක වූ චිත්‍රයක් වීම ය. ඊට හේතුව ජාතිවාදය යන්න කාලයක් පුරා racism යන්න හැදින්වීමට යොදාගෙන තිබීම ය. මේ නිසා ජාතිකවාදයට සැලකිය යුතු හානියක් කල හැක.


මින් ගැලවීමට 'ජාතිකවාදය' වෙනුවට වෙනත් වචනයක් යෙදීම කල නොහැක. කල යුත්තේ කවුරුන් කුමන ආකාරයෙන් හෑල්ලු කලත් 'ජාතිකවාදය' යන වචනය
ප්‍රබල ව හා අතොරක් නැතුව භාවිතා කිරීම ය. ඒ සමග ම බටහිර අදහස් පුනුරුච්චාරණය කරමින් (එහි නෛසර්ගික වරදක් නැත. එහෙත් සමාජ ප්‍රශ්න සඳහා අවශ්‍ය සංකල්ප ඒ සමාජය තුලින් නිපදවීම වඩා සාර්ථක ය. ඒ සඳහා බටහිර අදහස් වලින් ඉගෙන ගත යුතු දේ ඉගෙන ගත යුතුය. ) racism හා nationalism යන සංකල්ප වලින් නොව අපට ලෝකය පෙනෙන ලෙස අවංකව වර්ගීකරණ සංකල්ප නිපදවිය යුතු ය. ජාතිකවාදය තේරුම් ගැනීම පසෙකට තබා ජාතිකවාදයන් අතරින් වර්ගවාදී ජාතිකවාදයන් ජාතිවාදයන් ලෙස හදුන්වමු. එක්තරා ආකාරයකට ගත කල වර්ගවාදය සමග එකතු වූ ජාතිකවාදයන් ජාතිවාදයන් බවට පත්වේ යයි කිව හැක. මෙම ලිපි පෙළෙහි මාතෘකාව ලියවී ඇත්තේ ඒ අදහසිනි.

මුලින් ම වර්ගවාදය ලෙස අප හදුනාගන්නේ කුමක් ද? එක්තරා සීමිත මිනිස් කොටසක් කේන්ද්‍ර කරගෙන අනෙක් කොටස් නොසලකා හැර හුදෙක් තමන් අයත් කොටසේ උන්නතිය ම පමණක් බලාපොරොත්තු වෙමින් ක්‍රියාත්මක වීම සහ ඒ ක්‍රියාත්මක වීමේදී අනෙකුන්ට සිදුවන අසාධාරණයන් නොතකා හැරීම අපි දැනට වර්ගවාදය ලෙස හදුනාගමු. වැදගත්ම දේ තමයි වර්ගවාදය වුනත් ඍජුවම පරපීඩක හෝ ස්වෝත්තමවාදී මානසිකත්වයකින් ක්‍රියාත්මක නොවෙන්න පුළුවන්. උදාහරණයකට රවුෆ් හකීම් වරායට මුස්ලිම් අය වැඩිපුර බැඳගන්නේ මුස්ලිම් උන් තරම් උන් නැහැ කියන ස්වෝත්තමවාදී මානසිකත්වයෙන් වත් සිංහලුන්ට රිදවන්න පරපීඩක මානසිකත්වයකින්වත් නොවෙන්න පුළුවන්. එහෙත් ඔහු එහිදී ඉතා වර්ගවාදී ලෙස තම වර්ගයේ උන්නතිය උදෙසා අනෙකුන්ට අසාධාරණයක් කරනවා. මේ අර්ථ දැක්වීම් අනුව පැහැදිලිවම ධනවාදයත් සමග (නුතනත්වයත් සමග ) යුරෝපයේ පැතිර ගිය ජාතිකවාදයන් (nationalisms ) සියල්ලම පාහේ වර්ගවාදියි. එම ජාතිවාදයන් තුල තිබුයේ ස්වකිය රටේ සෞභාග්‍යය උදෙසා තරගකාරී ලෙස අනෙකුත් රටවල් සමග හැප්පෙමින් ලෝකය කොල්ල කෑමේ අදහසයි. එහිදී තම රටේ උන්නතිය මිසෙක අනෙකුන්ගේ උන්නතිය ගැන සැලකිලිමත් වීමක් නැහැ. මිට අමතරව එහි පරපීඩකත්වයක් හා ස්වොත්තමවාදයක් තිබිණි. එහෙත් මේ ස්වෝත්තමවාදය හා පරපීඩකත්වය ක්‍රියාත්මක වුයේ තම තරගකරුවන් වන අනෙකුත් යුරෝපා ජාතීන්ට එරෙහිව නොව හුදු ම්ලේච්චයන් ලෙස සලකනු ලැබූ ලෝකයේ අවශේෂ ජනකොටස් සම්බන්ධයෙනි.


ජාතිවාදය යන්න අනෙකුත් වර්ගවාදයන්ගෙන් වෙනස් වන
ප්‍රධාන සාධකය වන්නේ භුමිය සමග දක්වන සම්බන්ධතාවයි. කෙසේ වෙතත් ජාතිවාදයක් වර්ගවාදී වන නිසා එහිදී ජාතියට (වර්ගයට ) අයත් භූමියක් පිලිබඳ යම් සම්මුතියක් එම වර්ගයට අයත් පුද්ගලයන් අතර තිබුවද ජාතියේ ගාමක බලය වන්නේ වාර්ගික විඥාණයයි. වාර්ගික ආශාවන් තෘප්ත කිරීම සඳහා ඇතැම් විට භුමිය ආක්‍රමණශීලි ලෙස පුළුල් කරගැනීමට උත්සහ කෙරෙයි. ඇතැම් විට ශූන්‍ය භුමි ප්‍රදේශයක හිමිකාරිත්වය දරන වාර්ගික විඥාණයක් දරන පිරිසකට වුවද ජාතියක් බවට පත්වීමේ අවශ්‍යතාව ඇතිව ජාතිවාදයක් හෝ ජාතිකවාදයක් බිහි කරගත හැක. උදාහරණ ලෙස ඊශ්‍රායලය නිර්මාණය වීම හා ලංකාවේ දෙමල ජාතිවාදයේ විකාශය දැක්විය හැක. මෙහිදී වාර්ගික විඥාණය ඉතා ම ප්‍රබල වේ. එය විසින් ඔවුන්ව ජාතියක් හෙවත් භූමියක් සහිත වර්ගයක් බවට පත්වීමට පොළඹවයි.

ජාතිවාදී නොවන ඓතිහාසික සිංහල ජාතිකවාදය පැරණි චීන ජාතිකවාදය වැනි ජාතිකවාදයන්ටද භුමිය යන සාධකය පොදු ය. බොහෝ විට මෙවැනි ජාතිකවාදයන්හිදී ජාතිය හා ජාතික විඥාණය බිහිවන්නේ එක්තරා භුමි
ප්‍රදේශයක ජිවත් වන (හෝ ජිවත් වීමට සිදුවූ ) විවිධ මිනිස් කොටස් පුද්ගලයන් ලෙස පවුල් ලෙස ගම නගර ලෙස බැඳීම හරහා එම භුමි ප්‍රදේශය තුල අධිකාරත්වය දරන එකට බැඳුනු මිනිස් කොටසක් බවට පත්වීමෙනි. එහිදී භුමිය තුලම ක්‍රමයෙන් ජාතිය බිහි වෙයි. එම ජාතිය වාර්ගික විඥාණයක ප්‍රතිපලයක් නොවේ. භූමියෙන් ස්වායත්තව පවතින වාර්ගික විඥාණය වෙනුවට එහිදී භුමිය හා තදබල ලෙස බැදුණු ජාතික විඥාණයක් ජාතිය බිහිවීමේ ක්‍රියාවලිය සමගම බිහිවෙයි. සිංහලයන්ට ලංකාවෙන් තොර සිංහලකමෙන් වැඩක් නැත්තේ ඒ නිසා ය. (දැනට ඉහත ප්‍රකාශය ජාතිකවාදයේ අර්ථ දැක්වීම ලෙස ගමු. පසුව එය විසතරාත්මකව තේරුම් ගැනීමට උත්සහ කරමු ) සිංහල ජාතිකත්වය චීන ජාතිකත්වය පමණක් නොව ඇමරිකන් ජාතිකත්වයද බිහි වී ඇත්තේ මෙලෙසය. කෙසේ වෙතත් මෙසේ බිහි වූ ජාතිකවාදයක් පසු කලකදී ජාතිවාදයක් බවට පත්වීමට හැක. ඇමරිකන් ජාතිකවාදය ඇමරිකන් දියුණුවත් සමග අපගේ අර්ථ දැක්වීමට අනුව වර්ගවාදයක් බවට පත්ව ඇත. එනිසා එය ජාතිවාදයක් වෙයි. ඊට අමතරව එය ස්වොත්තමවාදයක් හා පරපීඩකතත්වයක් දක්වා වර්ධනය වී ඇත. ඇමරිකන් ජාතිකවාදය ජාතිවාදයක් බවට පත්වීම ලෝක දෙමල ජාතිවාදයේ බිහිවීම, ඊශ්‍රායලයක් සඳහා වන අවශ්‍යතාව බිහිවීම යන මේ සියල්ල පසුපස තිබෙන පොදු කරුණක් ඇත. එනම් පැරණි යුරෝපිය ජාතික රාජ්යයන්ගේ ආදර්ශයයි. මේ සියලුම වර්ගයන්ට ලෝකය දිනීමට ලෝකයේ තම නම සලකුණු කිරීමට අවශ්යතාවයක් ඇතිවී ඇත. භූමියක් දැනටමත් තිබෙන ඇමරිකාව , රුසියාව, චීනය වැනි රාජ්යයන් තම පැරණි ජාතිකවාදයන් අතහැර දමා පැරණි යුරෝපා ආදර්ශය අනුව යමින් ලෝකය දිනීමට වර්ගවාදී ලෙස උත්සහ කිරීම තුල ජාතිවාදයන් බවට පත්ව ඇත. පැහැදිලි ජාතිකත්වයකින් තොර ඉන්දියාවට වුවද මේ තත්වය පොදුය. පරිසර සම්මුති වැනි සම්මුතීන් වලදී මේ අසන්තෘප්ත රටවල් දක්වන මැලිකම පිටුපස මෙයද ඇති බව සිතෙයි. ලෝකය දිනීමට වාර්ගික අවශ්යතාවක් තිබුවද භූමියක් නැති යුදෙව්වන් හා ලෝක දෙමල ප්‍රජාව ඒ සඳහා භූමියක් සෙවුහ. එහි අවාසනාවන්ත වින්දිතයන් බවට පලස්තිනුවන්ටත් සිංහලයන්ටත් පත්වීමට සිදුවිය. (කෙසේ වෙතත් ලංකාවේ දෙමල වර්ගවාදය මිට වඩා ඈතට යයි. එය ඇතිවුයේ ලෝක දෙමල ප්‍රජාව තම ජයභූමිය ලෙස උතුර තෝරා ගැනීමට ද පෙර ය. )


මෙම පැරණි යුරෝපා ආදර්ශය සිංහලයන්ටද බල පා ඇති බව සිතෙයි. සිංහල ජාතිකවාදය අදවන විට ඇතැමුන් අත සිංහල ජාතිවාදයක් බවටත් ඇතැමුන් අත ශ්‍රී ලංකික ජාතිවාදයක් බවටත් පත්ව ඇත. (වර්ගවාදයේ හා ජාතිවාදයේ අර්ථ දැක්වීම් සිහි කරගන්න ) අද ඓතිහාසික සිංහල ජාතිකවාදය තිබෙන්නේ ගමේ බයියන් අතරය. ඔවුන්ට දෙමළුන් පේන්න බැරි බව ඇත්තය. එහෙත් ඒ ජාතිවාදයක් වර්ගවාදයක් ස්වොත්තමවාදයක් නිසා නොවේ. ඒ පිටුපස තිබෙන්නේ ද ඓතිහාසික සිංහල ජාතිකවාදයයි. පසුව ඒ ගැන කතා කරමු. සත්ය වශයෙන්ම ජාතිවාදීන් සිටින්නේ නගරයේ ය. නගරය තුල සිංහල ජාතිකවාදය සිංහල ජාතිවාදය බවටත් ශ්‍රී ලංකික ජාතිවාදය බවටත් පත්වීම අපේ නැණ පමණින් ඊළඟ ලිපියේදී සාකච්චා කරමු. දැනට කිව යුත්තේ ඉහත ඇමරිකන්, චීන රුසියන්, දෙමල ජාතිවාදයන්ගේ බිහිවීමට බලපෑ පැරණි යුරෝපිය ආදර්ශය හෙවත් ලෝකය දිනීමේ අවශ්‍යතාව සිංහල ජාතිවාදයේ මෙන්ම ශ්‍රී ලංකික ජාතිවාදය බිහිවීමටද බල පා ඇති බව ය.

මිට අමතරව මෙහිදී අප සංකල්ප අර්ථකථනය කල ආකාරයට මුස්ලිම් වර්ගවාදය හුදු වර්ගවාදයක් මිස ජාතිවාදයක් නොවන බව කිව යුතුය.

[මතු සම්බන්ධයි... ]

-ශිරන්ත චාමර
යුතුකම සංවාද කවය
www.yuthukama.com

, ,

ඔබේ අදහස මෙතන ලියන්න...

ඔබේ ෆේස්බුක් ගිණුම භාවිතයෙන් මෙතනින් අදහස් පළ කරන්න.

2 comments :

  1. යටියනයා2/10/2015 12:29 AM

    මීට ටික කලකට කලින් මේ ගැන ඉතා වැදගත් ලිපියක් කියෙව්වා...
    දර්ශන කස්තුරිරත්න මහත්මයා ලියපු
    මේ තියෙන්නේ එ සබැඳිය...
    http://jathikachinthanaya.blogspot.com/2014/03/blog-post.html


    ReplyDelete
    Replies
    1. යටියනයා2/10/2015 12:30 AM

      මේ තවත් එවැන්නක්
      ජාතිවාදය, ජාතිකවාදය, ජාතිකත්වය සහ ජාතික චින්තනය
      https://mahakalusinhalaya.wordpress.com/2013/09/11/%E0%B6%A2%E0%B7%8F%E0%B6%AD%E0%B7%92%E0%B7%80%E0%B7%8F%E0%B6%AF%E0%B6%BA-%E0%B6%A2%E0%B7%8F%E0%B6%AD%E0%B7%92%E0%B6%9A%E0%B7%80%E0%B7%8F%E0%B6%AF%E0%B6%BA-%E0%B6%A2%E0%B7%8F%E0%B6%AD%E0%B7%92/

      Delete

ෆේස්බුක් ගිණුමක් නොමැතිවත් මෙතනින් ඔබේ අදහස පළ කළ හැක .

Labels

-ලසන්ත වික්‍රමසිංහ "බිල්ලො ඇවිත්" - යුතුකම සම්මන්ත්‍රණය ගම්පහ 1505 2005 සහ 2015 2009 විජයග්‍රහණය 2015 BBS Budget cepaepa ETCA GENEVA NGO NJC Operation Double Edge Political S. අකුරුගොඩ SITP ඉන්දු ලංකා ඊළාම් ඊළාම්වාදී ඒකීය ඕමාරේ කස්‌සප චින්තනය ජනාධිපතිවරණය ජනිත් විපුලගුණ ජනිත් සෙනෙවිරත්න ජයග්‍රහණය ජයන්ත චන්ද්‍රසිරි ජයන්ත මීගස්වත්ත ජවිපෙ ජාතික ආරක්‍ෂාව සාම්පූර් ජාතික එකමුතුව ජාතික ඒකාබද්ධ කමිටුව ජාතික බලවේග ජාතිකවාදය ජාතිය ජිනීවා ජිනීවා යෝජනා ජීවන්ත ජයතිස්ස ඩිහාන් කීරියවත්ත තාරක ගල්පාය තිවංක අමරකෝන් තිවංක පුස්සේවෙල තිස්‌ස තී‍්‍ර රෝද රථ ත්‍රිකුණාමල නාවික හමුදා මූලස්‌ථානය ත්‍රිකුණාමලය ත්‍රීකුණාමලයේ ආනන්ද දකුණු අප‍්‍රිකානු දර්ශන කස්තුරිරත්න දර්ශන යූ මල්ලිකගේ දසුන් තාරක දහතුන දිනාගනිමුද දිවයින දුලන්ජන් විජේසිංහ දෙමුහුම් අධිකරණය දේවක එස්. ජයසූරිය දේවපුරගේ දිලාන් ජාලිය දේශපාලන ධනේෂ් විසුම්පෙරුම ධර්මන් වික්‍රමරත්න නලින් නලින් ද සිල්වා නලින් සුබසිංහ නලින් සුභසිංහ නලින්ද කරුණාරත්න නලින්ද සිල්වා නසරිස්‌තානය නාමල් උඩලමත්ත නාරද බලගොල්ල නාලක ගොඩගේවා නාවික හමුදා කඳවුර නිදහස නිදහස් අධ්‍යාපනය නිර්මල කොතලාවල නිර්මාල් රංජිත් දේවසිරි නිසංසලා රත්නායක නීතිඥ කණිෂ්ක විතාරණ නීතිඥ සංජීව වීරවික‍්‍රම නීල කුමාර නාකන්දල නෝනිස් පරණගම වාර්තාව පාවා දීම පාවාදෙමුද පැවිදි හඬ පුනර්ජි දඹොරගම පූජ්‍ය ඇල්ලේ ගුණවංශ හිමි පූජ්‍ය බෙංගමුවේ නාලක හිමි පූජ්‍ය මැදගම ධම්මාන්නද හිමි පොඩි මෑන් ගේ සමයං පොත් ප්‍රකාශකයන් පොදු අපේක්‍ෂයා ප්‍රකාශ් වැල්හේන ප්‍රදීප් විජේරත්න ප්‍රසංග සිගේරා බණ්ඩාර දසනායක බම්බුව බලු කතා බිල්ලො ඇවිත් බුදු දහම බෙංගමුවේ නාලක බෙංගමුවේ නාලක හිමි බෙදුම්වාදය බෙදුම්වාදී බෞද්ධයා භාෂාව මතීෂ චාමර අමරසේකර මතුගම සෙනවිරුවන් මනෝඡ් අබයදීර මනෝහර ද සිල්වා මනෝහර සිල්වා මරක්කල මහ නාහිමි මහාචාර්ය ජී. එච්. පීරිස් මහාචාර්යය ගාමිණි සමරනායක මහින්ද මහින්ද පතිරණ මහින්ද රනිල් මහිම් සූරියබණ්ඩාර මාදුළුවාවේ සෝභිත හිමි මානව හිමිකම් මාමිනියාවේ ඒ. පී. බී. ඉලංගසිංහ මාලින්ද සෙනවිරත්න මැදගොඩ අභයතිස්ස නාහිමි මැදගොඩ අභයතිස්ස හිමි මිලේනියම් සිටි මුස්‌ලිම් මෙල්බර්න් අපි මෛත්‍රිපාල මොහාන් සමරනායක යටත්විජිතකරණය යටියන ප්‍රදිප් කුමාර යටියන ප්‍රදීප් කුමාර යුතුකම යුතුකම ප්‍රකාශන යුධ අපරාධ රණ විරුවා විජයග්‍රහණයේ දිනය විජේවීර වෙනස සැපද සංගීතය සජින් සභ්‍යත්ව රාජ්‍යය කරා සරච්චන්ද්‍ර සීපා හෙළ උරුමය

පාඨක ප්‍රතිචාර

ලිපි ලියූවෝ

Copyrights © 2014 www.yuthukama.com Designed By : THISAK Solutions