6/24/2016

බුදුන් උපන් තැන සහ අපේ අයිතිය

කතෘ:යුතුකම     6/24/2016   1 comment

-සධීර බණ්ඩාර-
බුදුරදුන් (සිදුහත් කුමරුන්) උපන්/වැඩ විසූ ස්ථානය (රට) හෙවත් පුරාණ දඹදිව යනු ලක්දිවද යන්න පිළිබඳ විවාදය කලින් කලට මතුවන්නකි. අපේ අත්දැකීම් අනුව බොහෝවිට මෙම සාකච්ඡාව පැන නගින්නේ බිම් මට්ටමේ, ගමේ උපාසක උපාසිකාවන් අතරින් නොව නාගරික පැළැන්තියේ උගත් ‍යැයි සම්මත බෞද්ධයින් හා අන්තර්ජාලයේ හා සමාජ ජාලවල සැරිසරන සමහර තරුණ කොටස් අතරින්ය. සිංහල බෞද්ධයින් අතරින් මෙවන් විවාදයක් ඉදිරිපත් වීම යන කාරණයම සිංහල බෞද්ධයින්ට පහර ගැහීමට, ඔවුන්ව උපහාසයට ලක් කිරීමට යොදාගන්නා සිංහල බෞද්ධ විරෝධී පිරිස්ද වෙත්. හුදු බෞද්ධ ඉතිහාසය හා පුරාවිද්‍යාත්මක ගවේෂණ ගැන ඇල්මක් ඇති පිරිස්ද මේ පිළිබඳව උනන්දුවක් දක්වති. මෙවැනි විවාදයක් උලුප්පා දැක්වීම හරහා හිතාමතාම බෞද්ධයන් අතර මතභේද ඇතිකිරීමට උත්සාහ කරන්නන්ගේද හිඟයක් නැත.

නමුත් බුදුරදුන් ලක්දිව වැඩ විසුවා යැයි තර්ක කරන බහුතරයකට (විශේෂයෙන් තරුණ කොටස්වලට) ඇත්තේ තම/ජාතික අනන්‍යතාව හෝ බුදුරදුන් කෙරෙහි තමන්ට ඇති අයිතිය පිළිබඳ ප්‍රශ්නයක් යැයි අපි විශ්වාස කරමු. බුදුහාමුදුරුවන් වැඩ සිටි රටෙහිම තමන්ටත් ඉපිද ජීවත් වීමට ලැබීම තමන්ගේ වාසනාවක් , ආඩම්බර වීමට කාරණයක් යැයි ඔවුන් සිතනවා විය හැක. පිටස්තරයෙකුගේ දහමක් පිළිපැදීම ගැන (ඉතාමත් කලාතුරකින් හෝ) හිත යටින් යම් නොපැහැදීමක් ඔවුන්ට තිබෙනවාද විය හැක. (පසුගිය කාලයේ පැවති එට්කා විරෝධය අතරතුරදී, ඉන්දියානුවෙකුගේ ආගමක් පිළිපදිමින්ම ඉන්දියානුවන් රැකියා සඳහා මෙරටට පැමිණීම ගැන විරුද්ධ වීමට සිංහල බෞද්ධයින්ට ලජ්ජවක් නැතිදැයි උපහාසයෙන් ඇසූ පඬියන් කිහිප දෙනෙක්ද සිටිබව මෙහිදී මතක් කළ යුතුය). බුදුරදුන් යම්කිසි ආකාරයකින් තමන්ගේ ලේ නෑයෙකු කරගැනීමෙන්, තම රටේම වැඩසිටි අයෙකු කරගැනීමෙන්, බුදුරදුන් ගැන තමන්ටද අයිතියක් ඇතිකරගැනීමට හැකිවනවා යැයි ඔවුන් සිතනවා විය හැක. මෙම කුලකයේම වුනත් නොවුනත්, "ලොව කැළඹූ බෞද්ධයින්" යනුවෙන් බුදුදහම (බොහෝවිට මහායාන බුදුදහම) වැළඳගත් බටහිර ලෝකයේ ප්‍රසිද්ධ චරිත පිළිබඳ පින්තූර සමාජ ජාල තුල බෙදාහරිමින් තමන්ද බෞද්ධයන් වීම පිළිබඳ ආඩම්බර වන බව ඇඟවීමට උත්සාහ කරන තරුණ කොටස් තුලද තම අයිතිය හෝ හීනමානය පිළිබඳ ප්‍රශ්නයක් ඇතැයි අපි විශ්වාස කරමු. මෙම කෙටි සටහන ලිවීමේ අරමුණ බුදුරදුන් සත්‍ය ලෙසම වැඩ සිටියේ කොහිද යන්න පිළිබඳ වාද කිරීම නොව ඉහත සඳහන් කල තරුණ කොටස් ආමන්ත්‍රණය කිරීම සහ බුදුරදුන් පිළිබඳ සැබෑ අයිතිය ඇත්තේ කාටද යන්න සාකච්ඡා කිරීමයි.

මෙහිදී අපේ මතකයට නැගෙන්නේ හෙන්රි ජයසේනයන් විසින් සිංහලයට පරිවර්තනය කරන ලද "හුණුවටයේ කතාව" නාට්‍යයයි. මෙම මුළු නාටකය හරහා, විශේෂයෙන් අවසන් දර්ශන පෙළින් නාට්‍යයේ කතුවරයා කීමට උත්සාහ කරන (හෝ කතුවරයා කීමට උත්සාහ කරන්නේ යැයි අපි විශ්වාස කරන) ප්‍රධාන පණිවුඩයක් ඇත. ඒ දරුවා ගැන වඩා කැක්කුමක් ඇත්තේ වැදූ මවට වඩා හැදූ මවට බවයි. දරුවා ගැන වඩා සදාචාරත්මක අයිතියක් ඇත්තේ වැදූ මවට වඩා හැදූ මවට බවයි. බුදුහාමුදුරුවන් ගැන අයිතිය පිළිබඳවද අපට පැවසිය හැක්කේද මෙවන් දෙයකි. බුදුරදුන් (සිදුහත් කුමරුන්) උපන්නේ කොහිද, ඉන්පසු වසර අසූවක් වැඩ වාසය කළේ කොහිද යන්න එතරම්ම වැදගත් නැත. වැදගත් වන්නේ බුදුරදුන් පිරිණිවන් පෑමෙන් පසුවද උන්වහන්සේව වසර 2500ක් පුරා අඛණ්ඩව රැක බලාගත්තේ කවුද යන්නය. එසේ රැකබලාගත්තේ අන් කවුරුවත් නොව සිංහලයන්ය. වසර 2500ක් පුරා බුදුසසුනත්, බුදුසසුන රකින රටත් බාහිර ආක්‍රමණිකයන්ගෙන් සටන් කර බේරාගත්තේ සිංහලයන්ය. රටෙහි මහා නියඟ, දුර්භික්ෂයන් ඇතිවූ කාලවලදී පවා මරණය පෙනි පෙනීත් බුදුරදුන්ගේ ශ්‍රේෂ්ඨ වූ දහම කටපාඩමින්, ග්‍රන්ථාරූඩ කරමින් ආරක්ෂා කර ගත්තේද සිංහලයන්ය. බදුරදුන්ට සියදහස් වාරයක් පාසා තම රට පූජා කර ඇත්තේද සිංහලයන්ය. පිළිම, විහාර, දාගැබ් ඉදිකරමින් ශාසනය පවත්වා ගැනීමට වැඩිමනක් වෙහෙස වී ඇත්තේ සිංහල රජ දරුවන් ඇතුළු සමස්ත සිංහලයන්ය. සමහර අන්‍ය ආගමිකයන්ගේ, නිරාගමිකයන්ගේ සහ හීනමානික උගත් යැයි සම්මත බෞද්ධයින්ගේ අපහාස උපහාසවලට විරුද්ධව වාද විවාද කරමින් බුදුරදුන් සහ බුදුදහම රැක ගත්තේත්, රැක ගන්නෙත් සිංහලයන්ය. අදටත් බුදුදහම පිළිබඳ (අවම වශයෙන් ථෙරවාද බුදුහම පිළිබඳව හෝ) ලෝකයේ කේන්ද්‍රස්ථානය ලෙස සැලකෙන්නේ මේ ලක්දිවය.

ඔබ බුදුරදුන් උපන් තැන, වැඩ විසූ තැන ගැන වදවෙන්නේ බුදුහාමුදුරුවන් පිළිබඳ අයිතිය ලබාගැනීමට නම් ඉන් පළක් නැත. බුදුහාමුදුරුවන් වැදූ මව කවුද යන්න එතරම් වැදගත් නැත. නමුත් බුදුහාමුදුරුවන් හැදූ මව සිංහලයාය. එසේනම් බුදුහාමුදුරුවන් කොහේ උපන්නත් බුදුහාමුදුරුවන්ගේ අයිතිය ඇත්තේ සිංහලයාටය. මෙය බෞද්ධ ලෝකයාද, සෙසු ලෝකයාද පිළිගන්න සත්‍යයකි. සිංහලයා යැයි කවුදැයි නොදන්නා, බටහිර සමාජ විද්‍යාව තුළින් ලෝකය දෙස බලන පඬියන් ගැන අපි කළබළ විය යුතු නැත.
බුදුහාමුදුරුවෝ අපේය.

-යුතුකම සංවාද කවය
www.yuthukama.com
Like us on facebook :https://www.facebook.com/yuthukama

, ,

ඔබේ අදහස මෙතන ලියන්න...

ඔබේ ෆේස්බුක් ගිණුම භාවිතයෙන් මෙතනින් අදහස් පළ කරන්න.

1 comment :

  1. " බුදුරදුන් (සිදුහත් කුමරුන්) උපන්නේ කොහිද, ඉන්පසු වසර අසූවක් වැඩ වාසය කළේ කොහිද යන්න එතරම්ම වැදගත් නැත."

    සධීර බණ්ඩාර මහත්මයා - ඇත්තට ම ඇයි මේ වෙන රටවල එවුන් ඒ තරම් ආසාවෙන් කියන්නේ බුදුන් උපන් රට උන්ගේ කියලා ?

    ඉන්දියාවයි නේපාලෙයි දැන් දැන් චීනෙ නුත් බුදුන් රජාණන් වහන්සේ ට අයිති කියන එක එක දේවල් මතු වෙනවා ;)

    ReplyDelete

ෆේස්බුක් ගිණුමක් නොමැතිවත් මෙතනින් ඔබේ අදහස පළ කළ හැක .

Labels

-ලසන්ත වික්‍රමසිංහ "බිල්ලො ඇවිත්" - යුතුකම සම්මන්ත්‍රණය ගම්පහ 1505 2005 සහ 2015 2009 විජයග්‍රහණය 2015 BBS Budget cepaepa ETCA GENEVA NGO NJC Operation Double Edge Political S. අකුරුගොඩ SITP ඉන්දු ලංකා ඊළාම් ඊළාම්වාදී ඒකීය ඕමාරේ කස්‌සප චින්තනය ජනාධිපතිවරණය ජනිත් විපුලගුණ ජනිත් සෙනෙවිරත්න ජයග්‍රහණය ජයන්ත චන්ද්‍රසිරි ජයන්ත මීගස්වත්ත ජවිපෙ ජාතික ආරක්‍ෂාව සාම්පූර් ජාතික එකමුතුව ජාතික ඒකාබද්ධ කමිටුව ජාතික බලවේග ජාතිකවාදය ජාතිය ජිනීවා ජිනීවා යෝජනා ජීවන්ත ජයතිස්ස ඩිහාන් කීරියවත්ත තාරක ගල්පාය තිවංක අමරකෝන් තිවංක පුස්සේවෙල තිස්‌ස තී‍්‍ර රෝද රථ ත්‍රිකුණාමල නාවික හමුදා මූලස්‌ථානය ත්‍රිකුණාමලය ත්‍රීකුණාමලයේ ආනන්ද දකුණු අප‍්‍රිකානු දර්ශන කස්තුරිරත්න දර්ශන යූ මල්ලිකගේ දසුන් තාරක දහතුන දිනාගනිමුද දිවයින දුලන්ජන් විජේසිංහ දෙමුහුම් අධිකරණය දේවක එස්. ජයසූරිය දේවපුරගේ දිලාන් ජාලිය දේශපාලන ධනේෂ් විසුම්පෙරුම ධර්මන් වික්‍රමරත්න නලින් නලින් ද සිල්වා නලින් සුබසිංහ නලින් සුභසිංහ නලින්ද කරුණාරත්න නලින්ද සිල්වා නසරිස්‌තානය නාමල් උඩලමත්ත නාරද බලගොල්ල නාලක ගොඩගේවා නාවික හමුදා කඳවුර නිදහස නිදහස් අධ්‍යාපනය නිර්මල කොතලාවල නිර්මාල් රංජිත් දේවසිරි නිසංසලා රත්නායක නීතිඥ කණිෂ්ක විතාරණ නීතිඥ සංජීව වීරවික‍්‍රම නීල කුමාර නාකන්දල නෝනිස් පරණගම වාර්තාව පාවා දීම පාවාදෙමුද පැවිදි හඬ පුනර්ජි දඹොරගම පූජ්‍ය ඇල්ලේ ගුණවංශ හිමි පූජ්‍ය බෙංගමුවේ නාලක හිමි පූජ්‍ය මැදගම ධම්මාන්නද හිමි පොඩි මෑන් ගේ සමයං පොත් ප්‍රකාශකයන් පොදු අපේක්‍ෂයා ප්‍රකාශ් වැල්හේන ප්‍රදීප් විජේරත්න ප්‍රසංග සිගේරා බණ්ඩාර දසනායක බම්බුව බලු කතා බිල්ලො ඇවිත් බුදු දහම බෙංගමුවේ නාලක බෙංගමුවේ නාලක හිමි බෙදුම්වාදය බෙදුම්වාදී බෞද්ධයා භාෂාව මතීෂ චාමර අමරසේකර මතුගම සෙනවිරුවන් මනෝඡ් අබයදීර මනෝහර ද සිල්වා මනෝහර සිල්වා මරක්කල මහ නාහිමි මහාචාර්ය ජී. එච්. පීරිස් මහාචාර්යය ගාමිණි සමරනායක මහින්ද මහින්ද පතිරණ මහින්ද රනිල් මහිම් සූරියබණ්ඩාර මාදුළුවාවේ සෝභිත හිමි මානව හිමිකම් මාමිනියාවේ ඒ. පී. බී. ඉලංගසිංහ මාලින්ද සෙනවිරත්න මැදගොඩ අභයතිස්ස නාහිමි මැදගොඩ අභයතිස්ස හිමි මිලේනියම් සිටි මුස්‌ලිම් මෙල්බර්න් අපි මෛත්‍රිපාල මොහාන් සමරනායක යටත්විජිතකරණය යටියන ප්‍රදිප් කුමාර යටියන ප්‍රදීප් කුමාර යුතුකම යුතුකම ප්‍රකාශන යුධ අපරාධ රණ විරුවා විජයග්‍රහණයේ දිනය විජේවීර වෙනස සැපද සංගීතය සජින් සභ්‍යත්ව රාජ්‍යය කරා සරච්චන්ද්‍ර සීපා හෙළ උරුමය

පාඨක ප්‍රතිචාර

ලිපි ලියූවෝ

Copyrights © 2014 www.yuthukama.com Designed By : THISAK Solutions