දකුණු ඉන්දියාවේ සොළී රට සිට මෙහි පැමිණි ද්රවිඩ භික්ෂූන් අතර සංඝමිත්ර භික්ෂුවට හිමිවන්නේ ඉතිහාසයේ අපකීර්තිමත් ද්රෝහී තැනක්. ද්රවිඩ භික්ෂුවක් වූ උන්වහන්සේ ථේරවාද බෞද්ධ සම්ප්රදායයට එරෙහි මහායාන අදහස් දැරූවෙක්. ගෝඨාභය රාජ්ය සමයේ අභයගිරියේ සිටි මහායාන වෛතුල්ය අදහස් දැරූ භික්ෂූන් සැටනමක් රජතුමා විසින් දකුණු ඉන්දියාවට පිටුවහල් කළ විට ඒ අයගේ ආශ්රය ලද සංඝමිත්ර භික්ෂුව මහා විහාරයේ භික්ෂුන් වෙත කිපී වෛතුල්ය වාදය පැතිරවීම සඳහා මෙරටට පැමිණියේය. කතාවට දක්ෂයෙක් වූ මේ සංඝමිත්ර භික්ෂුව ගෝඨාභය රජුගේ සිත් දිනා ඔහු පුතුන් වූ ජෙට්ඨතිස්ස හා මහසෙන් යන කුමාරවරුන්ගේ ගුරුවරයා බවට විය. පියරජුගේ අවෑමෙන් ජෙට්ඨතිස්ස රජවූ අතර ඇතිවූ සමාජ දේශපාලන සංසිද්ධින් එක්ක මේ සංඝමිත්ර භික්ෂුව යළි ඉන්දියාවට ගියේ මහසෙන් කුමරුගේ අභිෂේකයේ දී යළි එන බලාපොරොත්තුවෙනි.
මහසෙන් කුමරු (ක්රි: ව 276 - 303 දක්වා ) සිහසුනට පත්වූ අතර ඔහුගේ ගුරුවරයා වූ සංඝමිත්ර භික්ෂුව යළි මෙහි පැමිණ මහසෙන් රජු සම්යක්දෘෂ්ටික භික්ෂුන් කෙරෙහි කලකිරවා තම වෛතුල්ය වාදී අදහස් වලට රජු නතු කොටගෙන මහා විහාරය ඇතුළු ථේරවාදී බෞද්ධ වෙහෙර විහාරස්ථාන විනාශ කිරීමට රජුට උපදෙස් දුන්නේය. බෞද්ධ වෙහෙර විහාර 363 ක් විනාශ කොට සමහර භුමිවල උදු වැපිරීමට රජු උපදෙස් දුන් බව වංසකතාවල සදහන් වෙනවා. වෛතුල්යවාදයට විරුද්ධ භික්ෂුන්ට දන් නොදෙන ලෙස රජු ලවා ආඥාවක් ද පැනවීමට තරම් සාසනික ද්රෝහියකු වී තිබෙනවා. බොහෝ භික්ෂූන් අනුරාධපුර සීමාව පුරා තෙදිනක් ඇවිද ප්රමාණවත් ආහාර සපයා ගත නොහැකිව රුහුණු ප්රදේශයට පලා යනවා. එතරම් සාසනික විරෝධී තැනකට රජු මෙහෙයවුයේ මේ පාපී සංඝමිත්ර භික්ෂුවයි. එම කාර්යට සෝණ නම් අමාත්යවරයෙක් සහය දී තිබෙනවා.
අද මේ සංඝ මිත්ර භික්ෂුවගේ කාර්ය කරමින් ඉන්නේ දඹර අමිල හිමියනුයි. දැන් උන්වහන්සේ මීට පෙර නියෝජනය කළ ජවිපෙ මතයද ඉක්මවා NGO ගැල්සාත්තුව නියෝජනය කරන බව පෙනේ. ජවිපෙ සිටියදී අධ්යාපනය පෞද්ගලීකරණය කිරීම වැනි කරණාවලට විරුද්ධ වුවත් දැන් ඊට ප්රතිවිරුද්ධ එන්ජිඕ මතය නියෝජනය කරන බව පෙනේ. භික්ෂුවකට එන්ජීඕ ගැල්සාත්තුව සමග එක්ව තමා පෝෂණය වූ සිංහල බෞද්ධ සංස්කෘතියට කෙළවිය හැකිද ? මේ භික්ෂුව කරන්නේ එය නොවේද ? මේ අය තමන්ට එක දන් වේලක් දෙනවද ? තමන්ට මේ පිරිසට පන්සිල් දිය හැකිද ? නොහැකි නම් සිවුරුලාගත් භික්ෂූවක් ලෙස මොවුන් සමග මේ පෙනී සිටින්නේ කුමන සමාජයක් බිහිකර ගැනීම වෙනුවෙන් ද? මේ රටේ නොවූ පාහියන් හියුංසාන් වැනි සංචාරක භික්ෂුන්වත් සිංහල බෞද්ධ සංස්කෘතියට ද්රෝහීන් වී තිබේද ? ටිබට් ජාතික එස් මහින්ද වැනි විදේශ හිමිවරු ලංකාවට පැමිණ රට දැය සමය වෙනුවෙන් ලියූ කියූ දේ අඹර දමිළ හිමියන් නොදන්නේ ද ? අනුරාධපුර යුගයේ සිට යටත් විජිත සමය දක්වා මෙරට භික්ෂුන් රට දැය සමය වෙනුවෙන් කළ කැපකිරීම් අමිල හිමියන් නොදනිත්ද? එබදු ඉතිහාසයක් ඇති ශාසනික සම්ප්රදායකකින් පැවත එන භික්ෂුවක් සිංහල බෞද්ධ සංස්කෘතිය සමග නිදන්ගත රෝගයක් බදු වෛරයකින් පෙළෙන එන්ජීඕ නඩය සමග කටයුතු කළ හැකිද ? ඔවුන්ට උවමනා ආකාරයට සිවුර පාවිච්චි කිරීමට ඉඩ දීම නිර්ලජ්ජිත නොවේ ද ? ඔහුට ඉතිහාසය උරුම කර දෙන්නේ නුවර යුගයේ ගණින්නාන්සේලාටත් වඩා පහත් තැනක් බව නිසැකය. මොකද ඒ අය පවුල් පන්සල්වෙලා හරි පන්සල් ටික ආරක්ෂා කරගෙන හිටියා. නමුත් අමිල හිමි සෘජුවම බෙදුම්වාදයට උඩගෙඩි දෙමින් එන්ජිඕ නඩ සමග බෞද්ධ සංස්කෘතියේ විනාශය පතනවා.
සංඝමිත්රගේ පාපී ක්රියාව මහසෙන් රජුටද පසුව අවබෝධ වුණා. විනාශ කළ වෙහෙර විහාරස්ථාන නැවත ගොඩනංවා ඡේතවනාරාමය නම් සුවිසල් දාගැබක් ද ඉදි කළා. රජු වරදට පෙලඹවූ සංඝමිත්ර භික්ෂුව රජුගේ බිසවක් අතින් මැරුම් කෑවා සෝණ අමාත්යවරයා රටවැසියන් අතින් මැරුම් කෑවා. ඒ ඉතිහාසයට වසර 1700 ක් ඉක්මවා ගොස් ඇතත් අදටත් ඔවුන් ද්රෝහීන් ලෙස මිනිස්සුන්ගේ ශාපයට ලක්වෙනවා. දේශද්රෝහීන් ලෙස මිනිස් හිත්වල නොමැකෙන ලෙස ලියවිලා තියෙනවා. දඹර අමිල හිමිට නම් සංඝ මිත්ර භික්ෂුවට තරම් අවාසනාවන්ත මරණයක් උදා නොවුණද තව අවරුදු 1700 කට වැඩි අනාගත පරපුරද ඔහුව ද්රෝහීයකු ලෙස සලකනු නියතයි. සංඝ මිත්ර පරපුරේම තවත් ද්රෝහී භික්ෂුවක් ලෙස තවත් පරම්පරා ගණනක අනාගත පාපයට ගොදුරුවනු නිසැකයි.
.
-රත්තනදෙණියේ මේධානන්ද හිමි
යුතුකම සංවාද කවය
www.yuthukama.com
Like us on facebook : https://www.facebook.com/yuthukama
මහසෙන් කුමරු (ක්රි: ව 276 - 303 දක්වා ) සිහසුනට පත්වූ අතර ඔහුගේ ගුරුවරයා වූ සංඝමිත්ර භික්ෂුව යළි මෙහි පැමිණ මහසෙන් රජු සම්යක්දෘෂ්ටික භික්ෂුන් කෙරෙහි කලකිරවා තම වෛතුල්ය වාදී අදහස් වලට රජු නතු කොටගෙන මහා විහාරය ඇතුළු ථේරවාදී බෞද්ධ වෙහෙර විහාරස්ථාන විනාශ කිරීමට රජුට උපදෙස් දුන්නේය. බෞද්ධ වෙහෙර විහාර 363 ක් විනාශ කොට සමහර භුමිවල උදු වැපිරීමට රජු උපදෙස් දුන් බව වංසකතාවල සදහන් වෙනවා. වෛතුල්යවාදයට විරුද්ධ භික්ෂුන්ට දන් නොදෙන ලෙස රජු ලවා ආඥාවක් ද පැනවීමට තරම් සාසනික ද්රෝහියකු වී තිබෙනවා. බොහෝ භික්ෂූන් අනුරාධපුර සීමාව පුරා තෙදිනක් ඇවිද ප්රමාණවත් ආහාර සපයා ගත නොහැකිව රුහුණු ප්රදේශයට පලා යනවා. එතරම් සාසනික විරෝධී තැනකට රජු මෙහෙයවුයේ මේ පාපී සංඝමිත්ර භික්ෂුවයි. එම කාර්යට සෝණ නම් අමාත්යවරයෙක් සහය දී තිබෙනවා.
අද මේ සංඝ මිත්ර භික්ෂුවගේ කාර්ය කරමින් ඉන්නේ දඹර අමිල හිමියනුයි. දැන් උන්වහන්සේ මීට පෙර නියෝජනය කළ ජවිපෙ මතයද ඉක්මවා NGO ගැල්සාත්තුව නියෝජනය කරන බව පෙනේ. ජවිපෙ සිටියදී අධ්යාපනය පෞද්ගලීකරණය කිරීම වැනි කරණාවලට විරුද්ධ වුවත් දැන් ඊට ප්රතිවිරුද්ධ එන්ජිඕ මතය නියෝජනය කරන බව පෙනේ. භික්ෂුවකට එන්ජීඕ ගැල්සාත්තුව සමග එක්ව තමා පෝෂණය වූ සිංහල බෞද්ධ සංස්කෘතියට කෙළවිය හැකිද ? මේ භික්ෂුව කරන්නේ එය නොවේද ? මේ අය තමන්ට එක දන් වේලක් දෙනවද ? තමන්ට මේ පිරිසට පන්සිල් දිය හැකිද ? නොහැකි නම් සිවුරුලාගත් භික්ෂූවක් ලෙස මොවුන් සමග මේ පෙනී සිටින්නේ කුමන සමාජයක් බිහිකර ගැනීම වෙනුවෙන් ද? මේ රටේ නොවූ පාහියන් හියුංසාන් වැනි සංචාරක භික්ෂුන්වත් සිංහල බෞද්ධ සංස්කෘතියට ද්රෝහීන් වී තිබේද ? ටිබට් ජාතික එස් මහින්ද වැනි විදේශ හිමිවරු ලංකාවට පැමිණ රට දැය සමය වෙනුවෙන් ලියූ කියූ දේ අඹර දමිළ හිමියන් නොදන්නේ ද ? අනුරාධපුර යුගයේ සිට යටත් විජිත සමය දක්වා මෙරට භික්ෂුන් රට දැය සමය වෙනුවෙන් කළ කැපකිරීම් අමිල හිමියන් නොදනිත්ද? එබදු ඉතිහාසයක් ඇති ශාසනික සම්ප්රදායකකින් පැවත එන භික්ෂුවක් සිංහල බෞද්ධ සංස්කෘතිය සමග නිදන්ගත රෝගයක් බදු වෛරයකින් පෙළෙන එන්ජීඕ නඩය සමග කටයුතු කළ හැකිද ? ඔවුන්ට උවමනා ආකාරයට සිවුර පාවිච්චි කිරීමට ඉඩ දීම නිර්ලජ්ජිත නොවේ ද ? ඔහුට ඉතිහාසය උරුම කර දෙන්නේ නුවර යුගයේ ගණින්නාන්සේලාටත් වඩා පහත් තැනක් බව නිසැකය. මොකද ඒ අය පවුල් පන්සල්වෙලා හරි පන්සල් ටික ආරක්ෂා කරගෙන හිටියා. නමුත් අමිල හිමි සෘජුවම බෙදුම්වාදයට උඩගෙඩි දෙමින් එන්ජිඕ නඩ සමග බෞද්ධ සංස්කෘතියේ විනාශය පතනවා.
සංඝමිත්රගේ පාපී ක්රියාව මහසෙන් රජුටද පසුව අවබෝධ වුණා. විනාශ කළ වෙහෙර විහාරස්ථාන නැවත ගොඩනංවා ඡේතවනාරාමය නම් සුවිසල් දාගැබක් ද ඉදි කළා. රජු වරදට පෙලඹවූ සංඝමිත්ර භික්ෂුව රජුගේ බිසවක් අතින් මැරුම් කෑවා සෝණ අමාත්යවරයා රටවැසියන් අතින් මැරුම් කෑවා. ඒ ඉතිහාසයට වසර 1700 ක් ඉක්මවා ගොස් ඇතත් අදටත් ඔවුන් ද්රෝහීන් ලෙස මිනිස්සුන්ගේ ශාපයට ලක්වෙනවා. දේශද්රෝහීන් ලෙස මිනිස් හිත්වල නොමැකෙන ලෙස ලියවිලා තියෙනවා. දඹර අමිල හිමිට නම් සංඝ මිත්ර භික්ෂුවට තරම් අවාසනාවන්ත මරණයක් උදා නොවුණද තව අවරුදු 1700 කට වැඩි අනාගත පරපුරද ඔහුව ද්රෝහීයකු ලෙස සලකනු නියතයි. සංඝ මිත්ර පරපුරේම තවත් ද්රෝහී භික්ෂුවක් ලෙස තවත් පරම්පරා ගණනක අනාගත පාපයට ගොදුරුවනු නිසැකයි.
.
-රත්තනදෙණියේ මේධානන්ද හිමි
යුතුකම සංවාද කවය
www.yuthukama.com
Like us on facebook : https://www.facebook.com/yuthukama
0 comments :
ෆේස්බුක් ගිණුමක් නොමැතිවත් මෙතනින් ඔබේ අදහස පළ කළ හැක .